Platform Profiel Actueel

Permanente curriculumvernieuwing

Permanente curriculumvernieuwing moet mbo bij de tijd houden

26 aug 2014 | Nieuws

Het is tijd voor een permanent college voor het mbo-curriculum. Dat schrijven adviseurs van de Onderwijsraad in mbo-vakblad Profiel van september naar aanleiding van het recente advies van de raad over het eigentijdse curriculum in het mbo. Dit college moet worden ingesteld door de overheid die een eigen verantwoordelijkheid heeft voor eigentijds onderwijs. De overheid bepaalt uiteindelijk welke vakken en leerinhouden een plaats in het formele curriculum verdienen. Ook voor meer samenhang in het curriculum en het waarborgen van doorlopende leerlijnen is een zekere mate van sturing door de overheid nodig. De raad adviseert daarom een permanent college voor het curriculum in te stellen. Dit college adviseert de minister periodiek over aanpassingen die in het formele curriculum nodig zijn. De eerste herijking van het curriculum zou speciale aandacht moeten besteden aan 21ste-eeuwse vaardigheden.

Om scholen beter in positie te brengen, pleit de raad voor kennisuitwisseling en kennisverrijking gericht op curriculumvernieuwing. Bijvoorbeeld door deelname aan kennisgemeenschappen te stimuleren en bij- en nascholing te laten ontwikkelen. De gemeenschappen kunnen kennis uitwisselen over hoe 21ste eeuwse vaardigheden een zichtbare plek kunnen krijgen in het curriculum. Een onderdeel hiervan is het ontwikkelen van concrete (leer)materialen of toevoegingen aan bestaande methoden. Minstens zo belangrijk is dat leraren elkaar informeren over de resultaten van innovatieve lesaanpakken en zo een proces van kennisverrijking en leren van en met elkaar op gang brengen.

Daarnaast kunnen in samenspraak met het onderwijsveld visiedocumenten worden ontwikkeld die leidinggevenden en leraren houvast en richting geven bij het formuleren van een visie op wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Dit gesprek wordt binnen scholen nog niet altijd gevoerd. Ook het ontwikkelen van evaluatie-instrumenten waarmee scholen de opbrengsten van hun curriculumvernieuwing in kaart kunnen brengen, helpt om het onderwijs bij de tijd te houden.

Bron: Vakblad Profiel september 2014

 
 

 
Meer over
 
sxc.hu: Binary Code 2, Flaivoloka, Royalty free
9 okt 2014

Programmeren als vak op school

Programmeren als vak op school
sxc.hu: Gardener Tuinieren Tuin Boom Plantaardige
6 okt 2014

Wat doen mbo-groen gediplomeerden 3-4 jaar na het afstuderen?

Wat doen mbo-groen gediplomeerden 3-4 jaar na het afstuderen?
sxc.hu: Test tubes 1, Greschoj, Royalty free
1 okt 2014

Extra impuls voor wetenschap en techniek in voortgezet onderwijs

Extra impuls voor wetenschap en techniek in voortgezet onderwijs
sxc.hu: Crochet My Heart 1, NicoleRoss, Royalty fr
1 okt 2014

Onderwijs van de toekomst meer met hart en handen

Onderwijs van de toekomst meer met hart en handen
NHL
29 sep 2014

Meer aandacht voor techniekopleidingen in mbo en hbo

Meer aandacht voor techniekopleidingen in mbo en hbo
sxc.hu, Hands 2, eastop, Royalty free
25 sep 2014

“Mbo-scholen vangen juist duizenden kwetsbare jongeren op”

“Mbo-scholen vangen juist duizenden kwetsbare jongeren op”

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies