Gisteren ondertekenden directeur Han van Gorkom van het Da Vinci College en directeur Tijs van Ruiten van het Nationaal Onderwijsmuseum officieel een convenant over een bijzondere samenwerking. Het Onderwijsmuseum wordt daarmee een permanente leeromgeving voor studenten van het Da Vinci College in Dordrecht. Deze samenwerking maakt een nog sterkere verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt zichtbaar.
Innovatief beroepsonderwijs
De belangrijkste reden voor de inspirerende samenwerking is studenten nog beter voorbereiden op de arbeidsmarkt. Het Da Vinci College probeert de kans op werk op verschillende manieren te vergroten, onder meer door de praktijk centraal te stellen in de opleidingen die ze aanbieden. Naast theorie en basisvaardigheden, ontwikkelen studenten de '21st century skills' om goed te kunnen functioneren in de steeds veranderende maatschappij. Zij krijgen les in dynamische leeromgevingen zoals op het Leerpark en in de Duurzaamheidsfabriek waar bedrijfsleven en onderwijs gecombineerd zijn. Daarnaast kunnen leerlingen praktijkervaring opdoen bij bedrijven en instellingen, waaronder in het Nationaal Onderwijsmuseum.
Onderwijsbenadering in het museum
De praktijkgerichte aanpak van het Da Vinci College sluit naadloos aan bij de plannen van het Nationaal Onderwijsmuseum. Het museum wil graag zichtbaar maken wat studenten allemaal kunnen. In de vernieuwde presentaties laat het museum zien wat er in het heden gebeurt, neemt bezoekers mee naar het verleden en biedt een blik op de toekomst. Hiermee is er aandacht voor cultuurhistorie maar komen ook actuele onderwerpen die huidige generaties aanspreken aan bod. De leertrajecten die de instellingen samen opzetten zijn straks ook voor bezoekers goed zichtbaar. Het Da Vinci College kan zijn moderne benadering van onderwijs in het museum presenteren en het Onderwijsmuseum kan laten zien hoe beroepsonderwijs in de praktijk functioneert.
Projecten
De samenwerking van het Da Vinci College en het Onderwijsmuseum vertaalt zich in de praktijk naar een vast onderdeel in het curriculum en diverse studieprojecten. Al tijdens de opening van het museum in juni 2015 zullen studenten op verschillende afdelingen meedraaien in de organisatie om praktijkervaring op te doen. Op dit moment zijn er al studenten van de opleiding Facilitair medewerker werkzaam in het museum om te helpen bij de verhuizing en inrichting.
Het eerste project waar studenten van het Da Vinci College zich op richten gaat ook van start. Diverse groepen studenten zullen onder leiding van Bierman Henket architecten en docenten werken aan het ontwerp van de bekroning van de schoorsteen die oorspronkelijk op gebouw De Holland stond. Het ontwerp, materiaalonderzoek en de uitvoering worden in de Duurzaamheidsfabriek van het Leerpark gerealiseerd. De schoorsteen is een kenmerkend onderdeel van het museumgebouw. De terugplaatsing van de schoorsteen is mede mogelijk gemaakt door de vele donaties van Dordtenaren en sponsors.
Gebouw De Holland wordt hiermee opnieuw een plek waar veel Dordtenaren van kunnen zeggen dat ze er werken of hebben gewerkt, zoals voor de Verzekeringsmaatschappij De Holland van 1859 ook al gold.
Het Da Vinci College en het Nationaal Onderwijsmuseum kijken beiden uit naar een succesvolle samenwerking.
Bron: perssupport.nl