Platform Profiel Actueel

Nieuw lectoraat: Boundary crossing praktijken van

Nieuw lectoraat: Boundary crossing praktijken van opleiders en onderzoekers

12 jan 2016 | Nieuws

In 2015 startte bij Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool het lectoraat Boundary crossing praktijken van opleiders en onderzoekers. Niek van den Berg is hiervoor als lector benoemd. 20 januari 2016 houdt ze haar openbare les.

Het lectoraat gaat over de samenwerking tussen opleiders en onderzoekers rond praktijkvraagstukken. Onder opleiders wordt hier verstaan: docenten, kennismanagers en innovatoren (al dan niet in opleiding) en hun eigen opleiders. Bij onderzoekers gaat het vooral om degenen die onderzoek doen in, met en voor de praktijk: als praktijkonderzoeker, praktijkgericht onderzoeker of iets ertussenin.

In het lectoraat staat de volgende vraag centraal: Hoe kunnen grenspraktijken tussen opleiders en onderzoekers worden versterkt? De uitwerking hiervan luidt: Hoe werken opleiders en onderzoekers samen aan praktijkvraagstukken rond leren en ontwikkelen? Welke kwaliteiten zetten ze in? Hoe kunnen ze zich hierin ontwikkelen? Wat zijn opbrengsten? Welke condities zijn hierbij ondersteunend?

Uitgangspunt is dat zowel opleiders als praktijk(gericht)onderzoekers bepaalde kwaliteiten (wijsheid) nodig hebben om succesvol bij te dragen aan het doorgronden en oplossen van praktijkvraagstukken rond leren en ontwikkelen. Vooral bij complexe vraagstukken zou het kunnen helpen als opleiders en onderzoekers samen aan het werk gaan met het type ‘trage denken’ dat onderzoek heet.

Twee hoofdtypen boundary crossing kwaliteiten van opleiders en onderzoekers die worden onderscheiden zijn: 1) onderzoekend vermogen: in staat zijn om met een onderzoekende houding te werken, gebruik te maken van bestaand onderzoek en zelf onderzoek te doen, plus om anderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderzoekend vermogen. 2)

Transdisciplinair vermogen: in staat zijn om over grenzen van theorie en praktijk heen samen te werken en wederzijds van elkaar te leren. Het gaat hierbij om gewoon goed onderzoek doen (valide en betrouwbaar), interactief samenwerken aan onderzoek en onderwijs geven over onderzoek.

 

De lectoraatsagenda richt zich vooral op die contexten waarin onderzoek, educatieve opleidingen en beroepspraktijk samenkomen en waarin het Modus 2- en het Ecological and Transdisciplinarily Inspired Research (ETI)-perspectief (Gibbons et al., 1994;  De Jong, De Beus, Ruijters & Richardson) aan de orde (zouden kunnen) zijn. Dit zijn situaties waarin de kansen op transformatie als leermechanisme voor de betrokkenen het grootst zijn. Opleiders (in opleiding) hebben in deze contexten onder meer rollen als docent, docentonderzoeker, kennismanager, innovator en onderzoeker, spannende combinaties met tal van crossovers en bijbehorende dilemma’s.

Op www.stoasvilentum.nl/grenspraktijken staat meer informatie over de openbare les en de daaraan voorafgaande ‘grensverkenningen’ op 20 januari 2016.

 

 
 

 
Meer over
 
Wendbare mbo-organisaties met een magneetkracht vo
25 feb 2016

Wendbare mbo-organisaties met een magneetkracht voor professionals

Wendbare mbo-organisaties met een magneetkracht voor professionals

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies