Platform Profiel Actueel

Minister Bussemaker lanceert digitale lesmethode op ROC Rijn IJssel Arnhem

20 nov 2013 | Nieuws

De grote jeugdwerkloosheid daagt scholen uit hun studenten maximaal voor te breiden op het vinden van werk. Maandag 25 november geeft minister Bussemaker (OCW) op ROC Rijn IJssel in Arnhem de aftrap voor de digitale lesmethode Werken aan je Toekomst. De lesmethode ondersteunt studenten bij het actief en doelgericht werken aan hun arbeidstoekomst. De minister begeleidt een klas studenten tijdens de eerste les van de methode. In deze les schetst zij met de studenten een digitaal beeld van hun ideale toekomst en gaat daarover met hen in gesprek.

 

Werken aan je Toekomst is een door TNO en Codename Future ontwikkelde  lesmethode voor het MBO (Beroeporiënterende Leerweg). Het betreden van de arbeidsmarkt is een van de eerste belangrijke stappen die  studentennemen richting die toekomst. Werken aan je toekomst helpt hen hun zelfredzaamheid richting de arbeidsmarkt te versterken, wat bijdraagt aan een bestendige toekomst. Inmiddels werken 24 ROC’s met het lespakket.

 

Aansprekend onderwijsaanbod

Uit onderzoek van TNO blijkt dat studenten (en hun docenten!) behoefte hebben aan aansprekend onderwijsaanbod binnen het LB-onderwijs dat op een realistische manier laat zien wat hen bij het betreden van de arbeidsmarkt staat te wachten. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis van de inhoud van Werken aan je Toekomst.

 

Op weg naar arbeidsmarkt

De off- en online lesmethode neemt studenten klassikaal, in groepjes en individueel mee op hun weg naar de toekomst die het meest dichtbij ligt, de arbeidsmarkt. De methode, waarin veel ruimte is voor discussie en meningsvorming, bestaat uit de modules Mijn toekomst, Mijn loopbaan, Mijn beroep, Mijn volgende stap, Mijn baan vinden, Mijn sollicitatie en Mijn beloning.

 

Tijdens Mijn toekomst starten de studenten met het schetsen van hun ideale vergezicht. Zij visualiseren waar zij van dromen; het grote huis, de dikke auto, de mooie kleding, de verre vakanties, de leuke kinderen die zij krijgen, het vele geld dat zij willen verdienen, enzovoorts. Bij het doorlopen van de vervolglessen keren de studenten regelmatig terug naar hun ideale toekomstbeeld om te kijken in hoeverre zij deze kunnen, willen of misschien wel moeten bijstellen. Uitgangspunt daarbij is dat studenten zelf beslissen over het vormgeven van hun toekomst. Zij helpen elkaar daarbij door samen te werken en met elkaar in gesprek te gaan.

Voor een eerste indruk van Werken aan je toekomst zie: www.werkenaanjetoekomst.nl

 
 

 
Meer over
 
Bron: Rathenau Instituut
23 jun 2015

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak

Rathenau Instituut: Scholing in e-skills bittere noodzaak

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies