De digitale lespakketten DonorWise en Xtralife sluiten prima aan op de verplichte lesstof in het voortgezet onderwijs en het mbo. Met name docenten maatschappijleer, mens en maatschappij en burgerschap die meededen aan het landelijke onderzoek zijn aangenaam verrast dat de lespakketten over orgaandonatie zo goed passen bij hun vakgebied. Biologiedocenten bleken de lesmodules al vaak in te zetten ter vervanging van andere lesstof. Het merendeel van de ondervraagde leerlingen vindt orgaandonatie bovendien een belangrijk onderwerp.
Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van Ipsos in opdracht van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Aan het onderzoek werkten 898 docenten en 317 leerlingen van het voortgezet onderwijs (vo) en het mbo mee. De NTS wil met het onderzoek meer zicht krijgen op de beweegredenen en barrières van docenten om les te geven met de lespakketten DonorWise.nl (vo) en Xtralife.nl (mbo). Ook de effecten van deze lespakketten op de kennis, meningsvorming en de besluitvorming van leerlingen over orgaan- en weefseldonatie zijn onderzocht.
Verdieping van de lesstof
In eerste instantie denken met name docenten maatschappijleer bij het onderwerp orgaandonatie niet direct aan hun eigen vakgebied, eerder aan dat van hun collega biologie. Na een grondige bestudering van het didactische materiaal concluderen docenten die meewerken aan kwalitatief vervolgonderzoek echter dat het onderwerp juist goed aansluit op de eindtermen van hun vakgebied. Bijvoorbeeld bij de thema´s politiek, vitaal en sociaal maatschappelijk burgerschap. Docent maatschappijleer havo/vwo: 'De leerlingen moeten zich oriënteren en hun plaats in de maatschappij vinden, daar hoort donorschap bij. Het is verdieping van de lesstof maar ook belangrijk voor hun algemene ontwikkeling.'
Interesse in orgaandonatie
De NTS is te spreken over deze onderzoeksresultaten. Jeantine Reiger, manager donorvoorlichting en onderwijs: 'Docenten denken onterecht dat jongeren geen interesse hebben in orgaandonatie. Dit onderzoek bewijst het tegendeel. Bovendien zijn lessen over orgaandonatie voor alle leerlingen relevant, want zij krijgen er allemaal mee te maken als ze 18 zijn geworden.'
Tips van docenten
Docenten vinden de lesmodules DonorWise en Xtralife compleet, afwisselend en vakoverstijgend. Zij waarderen het modulaire karakter van de lesmodules en de filmpjes met ervaringsverhalen van jongeren. Wel hebben docenten behoefte aan handvatten bij het samenstellen van hun les. Met deze tip gaat de NTS direct aan de slag. In de docentennieuwsbrief van september 2014 is per vak een les uitgewerkt. Daarnaast ontwikkelt de NTS een html variant van de huidige flashmodules waarin de navigatie verbeterd wordt. De lancering van de verbeterde sites wordt begin 2015 verwacht.
Bron: Transplantatiestichting
Bron afbeelding: © 2010 www.merckmanual.nl, Inc. Whitehouse Station, New Jersey, USA