Hoe kunnen we in het beroepsonderwijs meer tegemoet komen aan individuele interesses en talenten van leerlingen? En wat betekent dit voor de ontplooiing van talenten van docenten? Allerlei instrumenten zijn voorhanden: Leermethodes, examens, ict, opleidingsfaciliteiten voor docenten. Echter, de essentie blijft het onderwijsproces zelf, met ‘human touch’, het contactproces, als kern.
In een artikel in het mbo-vakblad Profiel van maart gaan senior-adviseur Marcel van Maanen en hoofdredacteur van Profiel Ben Claessens in op dit belangrijke aspect. Ze pleiten ervoor aandacht te (blijven) besteden aan de vele varianten van het contact, met de wereld om ons heen en met onszelf, onze drijfveren, emoties en gedachten.
Contact kent vele invalshoeken. Een alinea uit het artikel: Contact is breder dan alleen (non-)verbale communicatie of bijvoorbeeld letterlijk bewegen om naar de ander uit te reiken. Contact gaat ook over de connectie met je eigen drijfveren. In het contact neem je altijd bewust of onbewust jezelf mee: je eigen referentiekader, kennis, idealen, gewoonten en projecties. Contact lijkt daarom wel eens als dansen op een koord: geef je te weinig van jezelf dan raak je de ander kwijt, geef je te veel dan raak je jezelf kwijt. Elke situatie vraagt weer om praktische en wijze keuzen. Onderwijs is net als hulpverlening niet alleen een contactsport, het lijkt ook wel topsport. En in de sport ben je geen toeschouwer maar speler: met andere woorden ‘response-able’ oftewel verantwoordelijk.
Voor het hele artikel, zie de maartuitgave van Vakblad Profiel.