Een meerderheid van de studenten en docenten geeft aan dat studenten minder gemotiveerd zijn en met meer moeite leren dan toen de scholen nog open waren. Studenten in de beroeps begeleidende leerweg (BBL) geven vaker aan “minder gemotiveerd” te zijn, in vergelijking met studenten in de beroeps opleidende leerweg (BOL).
Dat blijkt uit de eerste resultaten van een vragenlijst die bijna acht weken na sluiting van het mbo (16 maart jl) door het ECBO in samenwerking met de Open Universiteit / Aeres Hogeschool Wageninge werd uitgezet werd onder mbo-docenten en studenten. Op 25 mei werd de tussenstand opgenomen. Deze eerste resultaten zijn nu bekend.
Ervaren mbo-studenten een leerachterstand na meer dan 2 maanden thuisonderwijs? Leren zij nu minder gemotiveerd? En maken zij en hun docenten zich zorgen over het arbeidsmarktperspectief? Deze vragen stonden centraal in de vragenlijs.
Voor een deel lijken de eerste resultaten de zorgen van SBB, de onderwijsinspectie MBO en de studenten zelf te bevestigen. Online leeromgevingen lijken, in de ogen van studenten en docenten, maar voor een deel een antwoord te bieden voor mbo-studenten: het merendeel van de studenten en docenten denkt dat ze sinds de sluiting van de scholen minder hebben geleerd en dan met name als het gaat om gedrag en vaardigheden. Over kennis zijn ze positiever. Maar het beeld is genuanceerder: de resultaten geven ook aan dat er een groep is die de vruchten plukt van het afstandsonderwijs: ze leren juist meer of juist ander dingen dan normaal.
Lees hier het verslag van de eerste resultaten.