Platform Profielactueel - beroepsonderwijs, burgerschap en (sociale) duurzaamheid

photo-1585222515068-7201a72c4181.jpg

Gevolgen coronacrisis voor het mbo - de een plukt er de vruchten van, de ander minder

24 jun 2020 | Nieuws

Een meerderheid van de studenten en docenten geeft aan dat studenten minder gemotiveerd zijn en met meer moeite leren dan toen de scholen nog open waren. Studenten in de beroeps begeleidende leerweg (BBL) geven vaker aan “minder gemotiveerd” te zijn, in vergelijking met studenten in de beroeps opleidende leerweg (BOL).

Dat blijkt uit de eerste resultaten van een vragenlijst die bijna acht weken na sluiting van het mbo (16 maart jl) door het ECBO in samenwerking met de Open Universiteit / Aeres Hogeschool Wageninge  werd uitgezet werd onder mbo-docenten en studenten. Op 25 mei werd de tussenstand opgenomen. Deze eerste resultaten zijn nu bekend.

Ervaren mbo-studenten een leerachterstand na meer dan 2 maanden thuisonderwijs? Leren zij nu minder gemotiveerd? En maken zij en hun docenten zich zorgen over het arbeidsmarktperspectief? Deze vragen stonden centraal in de vragenlijs.

Voor een deel lijken de eerste resultaten de zorgen van SBB, de onderwijsinspectie MBO en de studenten zelf te bevestigen. Online leeromgevingen lijken, in de ogen van studenten en docenten, maar voor een deel een antwoord te bieden voor mbo-studenten: het merendeel van de studenten en docenten denkt dat ze sinds de sluiting van de scholen minder hebben geleerd en dan met name als het gaat om gedrag en vaardigheden. Over kennis zijn ze positiever. Maar het beeld is genuanceerder: de resultaten geven ook aan dat er een groep is die de vruchten plukt van het afstandsonderwijs: ze leren juist meer of juist ander dingen dan normaal. 

Lees hier het verslag van de eerste resultaten.

 
 

 
Meer over
 
Unsplash.jpg
5 jul 2020

Quickscan Kinderombudsvrouw - gepeste leerlingen niet ongelukkig met thuisleren

Quickscan Kinderombudsvrouw - gepeste leerlingen niet ongelukkig met thuisleren
Lessen in burgerschap - hoe democratieën (dis)func
25 jun 2020

Lessen in burgerschap - hoe democratieën (dis)functioneren in tijden van een pandemie

Lessen in burgerschap - hoe democratieën functioneren in tijden van een pandemie
Techniek-460044.jpg
14 jun 2020

Covid-19 monitor: Online leren ging ten koste van school als sociale ontmoetingsplek

Covid-19 monitor: Online leren ging ten koste van school als sociale ontmoetingsplek
FHnnjk1Yj7Y-unsplash.jpg
13 jun 2020

OCW en SURF - € 1,4 Miljoen voor innovatief online hoger onderwijs

OCW en SURF - € 1,4 Miljoen voor innovatief online hoger onderwijs

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies