Leraren, schoolleiders, managers en bestuurders ervaren in de praktijk op allerlei manieren regeldruk door administratieve taken en door wetten, regels en afspraken . Die regeldruk draagt bij aan de hoge werkdruk in het onderwijs en kan het werkplezier ondergraven. Op 18 december ondertekende de minister van OCW met de partners uit het onderwijsveld de Regeldrukagenda Onderwijs 2014 – 2017. Deze gezamenlijk opgestelde agenda ter vermindering van de regeldruk vloeit voort uit het Nationaal Onderwijsakkoord en maakt deel uit van een brede aanpak om concrete knelpunten op te lossen en zo verschil te maken in de dagelijkse praktijk.
Op 17 februari kwam de minister met een voortgangsrapportage Aanpak Regeldruk Onderwijs 2013- 2014 over de actuele stand van zaken van de uitvoering van de regeldrukaanpak in het onderwijs. De rapportage bevat een totaaloverzicht van alle gezette stappen, gerealiseerde maatregelen en nieuwe voornemens en beschrijft de samenwerking met het onderwijsveld op dit terrein.
De kern van onze aanpak is het oplossen van concrete irritaties en het nemen van maatregelen die op de werkvloer het verschil kunnen maken. Daarom inventariseren we samen met het onderwijsveld knelpunten en kijken we welke oplossingen mogelijk zijn.
De afgelopen periode zijn onder meer de volgende maatregelen in gang gezet:
Voor leraren:
- Tegengaan onnodige administratie en formulieren;
- Voorlichting door de inspectie op lerarenopleidingen om misverstanden over toezicht weg te nemen en te voorkomen;
- Professionalisering om leraren goed toe te rusten voor hun vak, onder meer door geld voor begeleiding van startende docenten;
- Meer inspraak bij beleid: inzet internetconsultatie en ontwikkeling nieuwe instrumenten zodat ook leraren gemakkelijker inspraak kunnen hebben in beleid;
- Extra middelen voor conciërges en klassenassistenten om leraren te ondersteunen en te ontlasten.
Voor bestuurders en schoolleiders:
- Overheveling buitenonderhoud (po): scholen beheren nu zelf het geld voor buitenonderhoud;
- Indiening wetsvoorstel modernisering Onderwijstijd (vo) dat scholen meer vrijheid geeft onderwijstijd in te delen;
- Vereenvoudiging verzuimmelding;
- Verruiming experimenteerwetgeving in alle sectoren en uitvoering diverse experimenten;
- Vermindering bevraging scholen en instellingen en toenemend hergebruik en teruglevering van gegevens;
- Invoering en doorontwikkeling van BRON-HO;
- Ontwikkeling digitale dienstverlening.
Voor studenten, leerlingen en ouders:
- Digitaal aanmelden is mogelijk gemaakt in het mbo;
- Tegemoetkoming schoolkosten en onderwijsbijdrage minderjarige mbo-ers wordt in het kindgebonden budget geïntegreerd en hoeft niet meer te worden aangevraagd;
- (Uitbreiding) diplomaregister: eerder behaalde diploma’s kunnen gemakkelijk worden geraadpleegd, gedownload en gebruikt als bewijsstuk bijvoorbeeld bij een sollicitatie.
De minister belooft zich te blijven inzetten op verdere verbeteringen. “Het aanpakken van regeldruk is immers een proces van lange adem en nooit af.”