Waarom zucht je? Omdat ik dit nooit heb hoeven doen, zegt hij geïrriteerd
Ik loop naar hem toe en vraag hem op de man af: “Dus je zucht? Omdat je dit nooit hebt gekregen? Ben je dan boos op mij, omdat je van mij allemaal dingen moet doen bij rekenen? Of ben je boos op je vorige rekendocent, omdat je dit nooit hebt gehad? Hij reageert niet. Ik vraag hem gewoon mee te doen, en zijn gezucht voor zich te houden, want “anders wordt het een hele lange rekenles, zowel voor jou als voor mij”. Ik meen dit ook.

We gaan door met rekenen, maar de studenten worstelen zichtbaar met de sommen. Ze voelen zich dom.
Dat proef ik en ik begin erover.
“Jongens, potloden neer, en even met je ogen deze kant op.”
Ik ga verder.
“Ik merk dat we even een dipje hebben. Maar dat is heel normaal, we zijn bezig met verhoudingen en dat is nou eenmaal een lastig onderwerp.
Verder hebben sommigen van jullie al heel lang geen onderwijs gehad, hij bijvoorbeeld al vijf jaar niet meer. En dan moet je alles weer ophalen en activeren. Maar het gaat nu al stukken beter, klopt he? Hij knikt.
En sommigen, zoals jij met je gezucht, hebben deze dingen gewoon nooit geleerd. Dat noem je didactische verwaarlozing. Dat je het niet snapt, ligt niet aan jou, maar aan je vorige school.
En jullie twee hier vooraan hebben wel rekenles gehad, maar ze hebben het toen niet goed uitgelegd of het kwartje viel nog niet. Dus jullie eerste rij staat niet goed en daarom staat jullie muurtje ook scheef. Tja, dan kan je ook niet verder bouwen.
Conclusie. Ik heb niemand hier van wie ik denk, die kan het niet.
Ja, lang geen onderwijs meer gehad dus honderd keer herhalen.
Ja, nooit geleerd dus vanaf het begin beginnen.
Ja, kwartje nog niet gevallen dus op vijf, zes, zeven manieren uitleggen.
Maar denk ik dat iemand het straks niet kan? Nee.
Ok, even pauze. Rondje rennen over het schoolplein, je haar goed doen, over tien minuten gaan we weer verder.
En jongens?
Over een paar weken zul je zien dat we echt weer sprongen hebben gemaakt. Dat was toch ook zo met de pizza, weet je nog?”
Ondertiteling:
Alle mbo-studenten die begonnen zijn in het schooljaar 2022-2023 en erna, moeten nu hun rekenen halen, anders halen ze uiteindelijk hun mbo-diploma niet. Dit geeft ze veel rekenstress.
08 april 2025:
Hoi Zuleica Tavares Monteiro,
Ter info, de cijfers van de examens Rekenen mbo-2 van onze 1e-jaars.
Zoals verwacht, had … een 5 (zwakke rekenvaardigheden)
… had een 6 (ben ik tevreden mee, heeft weinig rekenonderwijs gehad, randje didactische verwaarlozing)
… had ook een 6 (had meer in kunnen zitten, bloeide laat op in mijn rekenlessen, deed pas na 70% van de rekenlessen goed mee)
Verder 4x een 7, 1x een 8 en 1x een 9.
Gemiddelde van 9 studenten is een 6,89. Daar gaat mijn gemiddelde. Was net gestegen van een 7,6 naar een 7,8. Maar goed, net heeft een van mijn schilders een 8,8 gehaald, maar dat gaat de boel niet redden.
groetjes, Jenny
Techniek College Rotterdam
Team Bouw | Mark Weel | Mark Twilt