De twaalf kleinschalige, branchegerichte mbo-colleges van ROC Midden Nederland ontwikkelen hun onderwijs in nauw overleg en samenhang met betrokken partijen en in co-creatie met het beroepenveld waarvoor de studenten worden opgeleid. Het doel is een krachtige leeromgeving gebaseerd op drie pijlers: werkplekleren, loopbaanbegeleiding en een onderwijsprogrammering waar zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van de studenten en het werkveld.
Tijdens het werkplekleren doet de student ervaring op in een realistische arbeidsomgeving. Werkplekleren vindt plaats in het stage- of leerbedrijf (bpv) en binnen de begeleide onderwijstijd. Er is sprake van een integrale aanpak tussen bpv en onderwijs op school. De bpv is een belangrijk onderdeel van werkplekleren.
- Het leren vindt geïntegreerd plaats, dat wil zeggen dat de student zijn kennis, vaardigheden en houdingen als geheel inzet en ontwikkelt bij het werken aan praktijkopdrachten.
- De buitenwereld is als opdrachtgever, coach, vormgever en beoordelaar daadwerkelijk betrokken bij de onderwijsactiviteiten.
Twee mooie voorbeelden van werkplekleren in de begeleide onderwijstijd zijn ‘Facility Events’ en ‘Plein 373’. Hiermee wordt de buitenwereld naar binnen gehaald en de relatie met de branche versterkt.
Lees het hele artikel in de Profieluitgave van mmaart.