Op 11 juni a.s. organiseert Profiel in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort alweer de 7e Pro-meeting in het kader van Het pedagogische klimaat in het mbo. De middag wordt dit keer gewijd aan de factoren die de motivatie, het leerplezier, de beroepshouding en het studiesucces beïnvloeden. Sprekers zijn onder meer Ellen Klatter, lector versterking beroepsonderwijs, Anneke van der Elst, procescoördinator ROC Mondriaan en Christa de Graauw, adviseur interne academies van Sens Leren. Bij een groepsdeelname van minimaal 4 personen geldt 25% groepskorting op de entreeprijs.
Middagvoorzitter Reinoud van Uffelen van Koning Willem I College gaat kort in op nut en effect van een continue begeleiding, met name voor leerlingen die naar het tweede leerjaar gaan. Hij zegt: ‘Als leerlingen die overgang eenmaal gemaakt hebben, maken ze de opleiding over het algemeen ook wel af.’ En verder: ‘Maak het onderwijs daarom zo persoonlijk mogelijk, zorg voor goede mentoren, integreer loopbaanoriëntatie (LOB) in de gehele opleiding. Ook in tussendoorgesprekjes in de keuken (horeca-opleidingen) en in de garage (opleidingen motorvoertuigentechniek). En zorg dat opleidingen een duidelijk beeld geven van het toekomstperspectief.’
Bernd Stanneveld, kaderdocent Leeuwenborgh Opleidingen gaat in op de factoren die succes bepalen. En Christa de Graauw van Sens Leren neemt de deelnemers mee in een interactieve presentatie in een werkwijze waarin op gepersonaliseerde wijze geprofessionaliseerd wordt.
Ellen Klatter, lector versterking beroepsonderwijs, licht het belang toe om tegemoet komen aan interesses en talenten van leerlingen. Zij zegt: ‘Door Nederland te presenteren als kenniseconomie, worden jongeren juist opgedreven te kiezen voor het algemeen vormend onderwijs (havo, vwo). Daarmee put je tegelijkertijd het vakmanschap uit.’ Klatter denkt dat jongeren meer tot het beroepsonderwijs worden ‘verleid’ door waardering van binnenuit. ‘Het gaat om waardering voor het vak, en erkenning van de student in zijn of haar ambities in dat vakgebied. Het gaat om de identiteitsontwikkeling van de leerling of student.’ Binnen de lerarenopleidingen zou de verbinding van deze twee aspecten ook sterker naar voren moeten komen. ‘Het vraagt een wending van de professionele identiteit van de docent: niet alleen aandacht voor leerstof, maar juist voor de talenten van de leerling en zijn ambities voor de maatschappij’.’
Meer informatie en aanmelden kan via deze link.