Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66) pleit ervoor dat computervaardigheden een serieus vak wordt op middelbare scholen. Nu is het vak op de scholen vaak hopeloos verouderd en kan er geen eindexamen in worden gedaan. Er is een grote behoefte bij de scholieren en bij bedrijven aan deze kennis. Aan dit soort talenten moet ruimte geboden worden in het onderwijssysteem. Het vak is bovendien absoluut noodzakelijk om onze kinderen voor te bereiden op de toekomst.
Actieplan
Dit is ook waar de KNAW vorig jaar al voor heeft gepleit in haar advies: ‘digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs’. Paul van Meenen: “Het is onvoorstelbaar dat dit nu nog niet goed is geregeld. Dit is de 21e eeuw. Ik vraag de minister om voor de zomer met een actieplan te komen om het keuzevak informatica om te vormen tot een eindexamenvak ‘Computer Science’.”
Dit keuzevak voor de bovenbouw moet ook aansluiten op het nieuwe vak Science in de onderbouw. In de bovenbouw moet ook aandacht zijn voor programmeren. Daarbij moet het vak aansluiten op het vervolgonderwijs. Bovendien moet de minister komen met een plan om kinderen op de basisschool al met programmeren in aanraking te laten komen.
Private initiatieven
De afgelopen jaren zijn er tal van private initiatieven geweest om kinderen te leren programmeren. ‘Made with Code’, Codeacademy, e-academy, Steve Jobs scholen. Het verbeteren van de computervaardigheden is een hartenkreet uit de sector, die een enorm tekort aan talent heeft. In het buitenland wordt er al meer aandacht besteed aan ICT-onderwijs op de middelbare school.