Platform Profiel Actueel

Wikipedia

‘Leren met de Next generation’: minder met hoofd, meer met hart en handen

6 okt 2014 | Nieuws

In het project ‘Leren met de Next Generation’ hebben Windesheim en zes Drentse scholen voor voortgezet onderwijs geprobeerd de contouren te schetsen van het onderwijs van de toekomst. Want een snel veranderende wereld die digitaliseert en globaliseert vraagt om onderwijs dat daarop is afgestemd. Het project leidde tot interessante en uitgewerkte ideeën over het onderwijs van de toekomst.

Deze ideeën werden onlangs tijdens een congres op Windesheim gepresenteerd. 
Hoe moet het onderwijs van de toekomst eruitzien? Hoe worden leerlingen geacht te leren? Alle deelnemers – van de directie, docenten en studenten van de lerarenopleidingen van Windesheim tot de leerlingen, docenten en directeuren van de middelbare scholen – werkten actief samen om op dit soort vragen een antwoord te vinden. Windesheim voorziet grote organisatorische veranderingen in het onderwijs en wil hierop inspelen met het ontwikkelen van een post-hbo-opleiding waarin verandermanagement centraal staat.
Inspirators

Leerlingen lieten zich tijdens het project inspireren door de ideeën van neurowetenschapper Dan Siegel. Hij pleit voor beter onderwijs waarbij leerlingen zowel hun linker- als rechterhersenshelft gebruiken, bijvoorbeeld door het integreren van bewegen of mediteren in de lessen. Leerlingen bleken tijdens het project enthousiast over onderwijs dat verdergaat dan kennis opdoen met het hoofd. Zij gaven aan ook bezig te willen zijn met hun hart en handen. Het project gaf de leerlingen de gelegenheid hun ideeën uit te werken met filmpjes, muziek en U-dialogen (volgens de U-theorie van Otto Scharmer). Zelfs een ontmoeting in Rotterdam met een inspirerende denker als de dalai lama bleek mogelijk. 

De leerling bepaalt
Het project maakt duidelijk dat deelnemers een andere rol zien voor zowel leerlingen als leraren. In het onderwijs van de toekomst moet ‘de next generation’ zelf bepalen wat zij wil leren. Leraren zijn daarbij belangrijk als ondersteuners van het leerproces en de kennisconstructie en moeten minder gericht zijn op kennisoverdracht. Door ruimte voor ondernemen te creëren kunnen leerlingen hun leerdoelen bereiken via zelfbedachte projecten en eigen bedrijven. Een aantal scholen voor primair en voortgezet onderwijs overweegt om gezamenlijk deze ideeën verder vorm te geven en te verwezenlijken.

Bron: Windesheim 
 
 

 
Meer over
 
Knoppen Accessoires Instellen Mode, PublicDomainPi
23 okt 2014

De creatieve industrie groeit snel in werkgelegenheid

De creatieve industrie groeit snel in werkgelegenheid
Study table, shho, Royalty free
20 okt 2014

Pilot pre-bachelors in regio Utrecht

Pilot pre-bachelors in regio Utrecht
Plastic Flessen Flessen Recycling, Hans, CC0
20 okt 2014

Lesmodule voedselzekerheid voor (v)mbo

Lesmodule voedselzekerheid voor (v)mbo
Ongelukkig Man Masker Triest Gezicht Vergadering,
14 okt 2014

Beantwoording Kamervragen rondom dreigende burn-out bij meerderheid jongeren

Beantwoording Kamervragen rondom dreigende burn-out bij meerderheid jongeren
malala.jpg
10 okt 2014

Voorvechtster voor recht op onderwijs ontvangt Nobelprijs voor de Vrede

Voorvechtster voor recht op onderwijs ontvangt Nobelprijs voor de Vrede
sxc.hu: Binary Code 2, Flaivoloka, Royalty free
9 okt 2014

Programmeren als vak op school

Programmeren als vak op school

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies