Rondom pesten op het werk is de afgelopen tijd veel aandacht: Er is een boek verschenen en minister Asscher is de campagne 'Herken pesten' gestart. Ruim een half miljoen Nederlanders zijn slachtoffer van pesten op het werk.
Vakblad Profiel besteedt aandacht aan het pesten onder leerlingen. Aanleiding is dat staatssecretaris Dekker (OCW) wil dat scholen met ingang van komend schooljaar pesten actief bestrijden. Denker des Vaderlands en hoogleraar Marli Huijer is het daar niet mee eens. ‘Stop met anti-pestprogramma's’, stelde ze onlangs in een interview. ‘Laat scholen eerst energie steken in een goede sfeer, goede onderlinge communicatie en kinderen weerbaar maken.’ Hoewel ze de indruk wekte het verschil tussen pesten en plagen onvoldoende te doorgronden, was haar boodschap duidelijk en heeft ze kennelijk niet veel vertrouwen in een pestcoördinator met een pestprotocol. Sociale veiligheid creëer je immers niet vanachter je bureau. Dat vergt meer.
Op het Koning Willem I College worden er theatervoorstellingen ontwikkdeld door de studenten over pesten. Het is iedere keer weer verbijsterend te merken wat de voorstellingen teweegbrengen, hoeveel pijn er bij sommige leerlingen zit. Verbijsterend voor mij, maar ook voor de leerlingen in de klas. Altijd, in elke groep, zitten leerlingen die ooit gepest zijn! Juist die confrontatie en bewustwording is belangrijk. Voor het slachtoffer, want die kan er in de klas over praten, én voor de pestkoppen, meelopers en wegkijkers, want die voelen de pijn van de ander ook. Daarvoor blijft doorgaans niemand ongevoelig. Je afsluiten voor emoties, vaak uit angst om zelf (opnieuw) gepest te worden, en het achterom kijken, is een strategie die dan niet langer werkt. Van de gevolgen van pesten zijn jongeren zich ook niet altijd bewust; in hun jungle is overleven belangrijker dan empathie ontwikkelen.
Confronteren en praten met leerlingen is een eerste stap. Zeker als ze geraakt worden, creëer je bewustzijn en maak je ze medeverantwoordelijk voor het welzijn van de ander. Natuurlijk is zo’n gesprek niet zaligmakend en voldoende. Daarvoor is meer nodig.
Lees meer over dit projecten en pesten in de juni-uitgave van het vakblad Profiel.