Minister Jet Bussemaker hoeft haar plannen voor prestatieafspraken met de MBO-instellingen niet aan te passen. Moties die pleitten voor aanpassing van de plannen werden afgelopen dinsdag in de Tweede Kamer allemaal verworpen.
Minister Bussemaker wil in 2015 met de MBO-instellingen prestatieafspraken, of in haar woorden kwaliteitsafspraken, maken. De hiervoor benodigde ministeriële Regeling en de per instelling af te sluiten conceptovereenkomst stuurde zij begin oktober naar de Tweede Kamer. Een deel van de volksvertegenwoordigers is al vanaf het begin kritisch over de kwaliteitsafspraken. Dit bleek opnieuw uit de schriftelijke vragen die naar aanleiding van de Regeling en overeenkomst aan de bewindsvrouw werden gesteld. Haar antwoorden waren kennelijk niet afdoende, want Kamerlid Paul van Meenen (D66) vroeg een kort plenair debat aan om een aantal moties te kunnen indienen. Dit debat vond vorige week dinsdag plaats. Naast Van Meenen dienden ook Michel Rog (CDA), Jasper van Dijk (SP) en Roelof Bisschop (SGP) al of niet gezamenlijk verschillende moties in.
Geen rendementsafspraken
Zo wilden Van Meenen, van Dijk en Bisschop dat de regering afziet van rendementsafspraken als onderdeel van de kwaliteitsafspraken. Volgens de minister bevatten de kwaliteitsafspraken helemaal geen rendementsafspraken, althans niet in de zin van hoe snel instellingen studenten door een opleiding krijgen. Het gaat om de kwaliteitswinst, wat voegt een instelling toe aan het niveau waarmee de student binnenkomt?
Dit noemt de bewindsvrouw ‘studiesucces’ en dat is volgens haar veel breder dan rendement, het gaat bijvoorbeeld ook over burgerschap. Studieduur is volgens haar geen onderdeel van de beoogde indicatoren. Zij ontraadde de motie dan ook. Tijdens de stemming, afgelopen dinsdag, volgde een meerderheid van de kamerleden haar advies. De motie werd verworpen.
Al met al kan minister Bussemaker verder op de door haar, samen met de MBO-sector ingeslagen weg richting kwaliteitsafspraken. Het doel van de kwaliteitsafspraken, het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, is natuurlijk prima. Positief is ook dat de minster extra geld ter beschikking stelt voor de afspraken. Verder valt te waarderen dat instellingen in hun op te stellen kwaliteitsplan eigen accenten kunnen leggen passend bij hun visie en uitgangssituatie.
Niet uit te sluiten valt echter dat net als in het hoger onderwijs de prestatieafspraken in omvang gaan toenemen. De kans is groot dat de te belonen prestaties meer dan nu het geval is vooral zullen liggen op het vlak van ‘makkelijk’ te meten grootheden, zoals cijfermatige onderwijsresultaten- en rendementen. Lastiger of niet te meten, maar wel belangrijke opbrengsten van onderwijs, zoals persoonlijke vorming en ontwikkeling raken wellicht onderbelicht. Bovendien zijn er risico's op verschraling van het onderwijsaanbod, uniformering en ongewenste selectie aan de poort.
De conceptregeling vindt u hier.
Bron: Verus
Afbeelding: Startupstockphotos.com