Platform Profiel Actueel

Picography

Onderwijsraad: Meer veerkracht maakt flexibeler onderwijs

10 dec 2014 | Nieuws

De veerkracht van het onderwijsstelsel moet verbeteren. Met meer variëteit kan het onderwijs beter omgaan met veranderingen. Maatschappelijke veranderingen doen zich niet overal op dezelfde manier of in hetzelfde tempo voor. Scholen hebben ruimte nodig om alert in te spelen op lokale onderwijsbehoeften: ze moeten programma’s en leerwegen kunnen aanpassen en innovaties kunnen doen. Een grotere verscheidenheid aan scholen bevordert dat het stelsel zich stapsgewijs (en zonder grote risico’s) kan aanpassen aan veranderende eisen vanuit de samenleving. Dat stelt de Onderwijsraad in het advies Een onderwijsstelsel met veerkracht dat vandaag is aangeboden aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (onderwijs).
 
In een snel veranderende samenleving veranderen ook de eisen aan het onderwijs. Toenemende individualisering, automatisering, innovatie en internationalisering stellen hoge eisen aan de burgers van morgen, en aan hun opleiding nu. De druk op het onderwijsstelsel neemt toe. Aanpassingen in het stelsel vinden wel plaats, maar alleen op onderdelen. Sinds de verschijning van het rapport van de commissie-Dijsselbloem zijn beleidsmakers en politici huiverig om over het stelsel als geheel te praten, terwijl dat juist moet, zo stelt de Onderwijsraad. De raad kiest echter niet voor grote stelselwijzigingen op basis van een ontwerp van ‘het beste stelsel’. Wat het beste is, is in grote mate ongewis. Het is zinvoller om de veerkracht van het systeem – het vermogen tot aanpassing – te verbeteren.
 
De raad constateert in zijn advies bovendien een paar hardnekkige knelpunten in het Nederlandse onderwijs: de vroege selectie van leerlingen voor schoolsoorten, de sterke scheiding tussen algemeen vormend onderwijs en beroepsonderwijs, en het ontoereikende pre- en postinitiële aanbod. Vernieuwende initiatieven die de onderwijssectoren en -kolommen overstijgen kunnen helpen deze knelpunten op te lossen. Omdat deze initiatieven niet vanzelf tot stand komen, adviseert de Onderwijsraad de minister en staatssecretaris ze actief en gericht te stimuleren. Tegelijkertijd is het de taak van de overheid om de grenzen van vernieuwing te bewaken: alle scholen moet goed onderwijs bieden en alle leerlingen moeten kansen krijgen. 
 
Stimuleer nieuwe initiatieven
De overheid moet bestaande mogelijkheden voor vernieuwing beter bekend maken én de wet- en regelgeving verruimen. De raad adviseert daarnaast om sector- en kolomoverstijgende initiatieven gericht te stimuleren. Het gaat om: de vorming van heterogene groepen leerlingen op de overgang van primair naar voortgezet onderwijs; de inrichting van programma’s die algemeen vormend onderwijs en beroepsonderwijs combineren; en het organiseren van educatieve voorzieningen voor jonge kinderen én voor volwassenen over de grenzen van het (onderwijs)stelsel heen. 
 
Stevige ijkpunten 
De overheid moet tegelijk met het stimuleren van variëteit een aantal ijkpunten in het stelsel waarborgen. Zo ontstaat evenwicht tussen innoveren en het handhaven van kwaliteit. De overheid moet de waarde van diploma’s bewaken, evenals de professionaliteit van het onderwijspersoneel en de beschikbaarheid van toereikende publieke middelen.

Bron: Onderwijsraad
Afbeelding: Picography
 
 

 
Meer over
 
Fotograaf: Janniechien
19 jun 2015

Onderwijsraad: Cluster vmbo in vakmanschap en mavo

Onderwijsraad: Cluster vmbo in vakmanschap en mavo
Pixabay: DanEvans
16 jan 2015

Werkgelegenheidsplan Defensie en Politie voor omscholing en instroom jongeren

Werkgelegenheidsplan Defensie en Politie voor omscholing en instroom jongeren
Knuffel, Ryanne Smit.jpg
15 jan 2015

94% vo-leerlingen voelt zich veilig op school

94% vo-leerlingen voelt zich veilig op school
martaposemuckel
9 jan 2015

Opbrengsten mbo zullen beter in kaart worden gebracht

Opbrengsten mbo zullen beter in kaart worden gebracht
Horse Farm Light Fence Animal Mammal Sunset, amand
5 jan 2015

Sectorraad Paarden vindt aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs niet optimaal

Sectorraad Paarden vindt aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs niet optimaal
AlexanderStein
16 dec 2014

Studiebijsluiter verplicht voor mbo

Studiebijsluiter verplicht voor mbo
Middelbaar, Ryanne Smit.JPG
15 dec 2014

Nieuw VMBO heeft meer keuzevrijheid in breed profiel

Nieuw VMBO heeft meer keuzevrijheid in breed profiel
jp26jp
15 dec 2014

Baankans mbo'er iets hoger dan hbo'er

Baankans mbo'er iets hoger dan hbo'er
Alfa College
11 dec 2014

Ouderbetrokkenheid bij studiekeuze vergroten door moederochtend

Ouderbetrokkenheid bij studiekeuze vergroten door moederochtend
lena1
11 dec 2014

Berechja wordt onderdeel ROC Friese Poort

Berechja wordt onderdeel ROC Friese Poort
IMAG0567.jpg
3 dec 2014

"Ga in debat, studenten hebben weerwoord nodig"

"Ga in debat, studenten hebben weerwoord nodig"
buerserberg
1 dec 2014

ROC A12 wil de ziel in het onderwijs terug

ROC A12 wil de ziel in het onderwijs terug
startupstockphotos
1 dec 2014

Strakke planning bij uitvoering Kwaliteitsplannen 2015

Strakke planning bij uitvoering Kwaliteitsplannen 2015
startupstockphotos.com
28 nov 2014

Kwaliteitsafspraken Bussemaker in mbo hebben akkoord

Kwaliteitsafspraken Bussemaker in mbo hebben akkoord
De Hand Houden Puzzel Vinger Passen Invoegen, gera
26 nov 2014

Passend onderwijs: Intuïtie, motivatie en inspiratie

Passend onderwijs: Intuïtie, motivatie en inspiratie
startupstockphotos.com
19 nov 2014

Studentinspraak kwaliteitseisen mbo

Studentinspraak kwaliteitseisen mbo

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies