De detailhandel zou door de opkomst van internet een sombere toekomst wachten:
mensen blijven voortaan thuis en winkelen via het beeldscherm. Het is onzin
gebleken. Net zoals ons vaak de suggestie werd gedaan te stoppen met de papieren
versie van AO: laat het gewoon tegen betaling van het internet “downloaden”!
Alleen het woord maakt al zwaarmoedig. We namen het idee niet over. Mensen
laten zich niet ringeloren en verbannen naar het beeldscherm, zij associëren winkelen
met ontmoeten en lezen met goed ogend, duurzaam en tastbaar drukwerk. Dat
neemt niet weg dat de detailhandel na de laatste oorlog meer ordening dan daarvoor
kent, terwijl gelijktijdig bijzondere varianten en opmerkelijke uitzonderingen op
dat ordeningsbeleid succesvol bleken. Het meest recente voorbeeld is dat van de
factory outlet centers in Roermond en Lelystad.
Edwin van de Wiel en Gert-Jan Hospers springen in dit
AO eerst op de bagagedragers van de fietsende huisvrouwen in de jaren vijftig en
rijden aan het eind van het boekje met de funshoppende consumenten in 2003
mee. U leest wat ze onderweg tegenkomen.
Inhoudsopgave
4 Winkels
5 Verandering in het traditionele winkellandschap
11 De binnenstad: de top van de hiërarchie
17 Winkels op nieuwe locaties
20 Kopen op afstand
22 Onbegrensd winkelen