Zeker 80% van de Nederlanders koopt inmiddels online, in veel andere landen ligt dat cijfer minstens net zo hoog, maar veelal ook een stuk lager. Wat dat voor de traditionele kooplocaties betekent, zien we in veel winkelcentra. Daar kunnen veel winkeliers het niet meer bolwerken door de dubbele klap van een economische crisis en klanten die de voorkeur geven aan kopen via het internet. Leegstaande winkels zijn het gevolg. Winkelcentra zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden.
Wie zijn de online winkeliers, die inmiddels vele miljarden aan omzet draaien en op hun beurt ook weer voor nieuwe banen zorgen? Met dit AO nemen we een kijkje in de bruisende, virtuele wereld van de internethandel.
Inhoudsopgave
4 Een fenomeen
5 Toegang tot internet
6 Online kopen of regelen
7 Wat regelen we online?
9 Business to business
10 Nog veel groei mogelijk
14 Online winkelen – de praktijk
14 Nieuw of gebruikt
16 Internationale spelers
16 Amazon
17 Alibaba
21 Werkgelegenheid
21 Distributie en aflevering