Ik ben in bezit van ''Liedjes, wijzen en prentjes'', een in 1903 of 1904 gepubliceerde bundel werk van Koos Speenhoff, '''dichter-zanger'', zoals het omslag aangeeft. Natuurlijk koester ik het door de toenmalige uitgeverij Brusse te Rotterdam van een bindkoordje voorziene en keurig verzorgde boekwerkje. Het begint met een liedje dat ''Voorwoord'' heet en waarvan het refrein luidt: ''Ik voel me niets op mijn gemak, want ik ben in mijn beste pak!'' Dit AO, passend in de door het Theater Instituut nederland samengestelde rij AO's over het Nederlandse theater, bracht de regels van Speenhoff bij mij in herinnering. Het is altijd moeilijk jong geschiedenis te overzien, in te delen en tendensen te signaleren. Maar Patrick van den Hanenberg is het met dit AO over cabaret zo goed gelukt dat ik durf te voorspellen: dit AO wordt de leidraad voor ieder die wil meekijken in de spiegel die de cabaretiers hun publiek en de samenleving voorhouden, voor ieder die zich met Speenhoff ergert aan de misleiding van ''het beste pak''.
Inhoudsopgave
4 Wat is cabaret?
4 Keerpunt 1980: twee bommen onder de traditie
6 De pioniers
9 Louis Davids: een overgangsfiguur
10 Wim, Wim en Toon (en de kinderen)
15 Cabaret op orkaankracht: Neerlands Hoop
16 Freek, de vernieuwing en Youp van ’t Hek
19 De cabarethype: steeds meer, steeds sneller
20 Tussen Toomler en theater