Het woord doet prettig aan: familiebedrijf. Het heeft iets warms, duidt op verbondenheid. Dat kan inderdaad de kern van de succesformule van zo'n onderneming zijn. Dit AO ondergraaft het beeld niet, maar laat wel de specifieke risico's van dit type bedrijven zien. Het opvolgingsvraagstuk bijvoorbeeld. Zeker, in het licht van het nieuwe erfrecht (maar daarover in een komend AO meer). Continuiteit, zorgen dat het bedrijf blijft bestaan, is bij familiebedrijven dikwijls een sterkere beweegreden dan winstgevendheid.
Mijn eerste associatie met het fenomeen familiebedrijf is Anton Dreesmann. Een authentieke pater familias, die meende dat de inhoud van de Telegraaf ook op een halve krantenpagina zou passen en die een vakbondsvergadering onderbrak om het podium te beklimmen teneinde de werknemers uit te leggen dat het om het voortbestaan van zijn/hun bedrijf gaat. Hij was de familieheld, de rasondernemer, de tovenaar. Dit AO neemt u mee achter de schermen van het familiebedrijf.
Inhoudsopgave
5 Familiebedrijven
6 De relatie Familie - Bedrijf
8 Speciaal
10 De opvolging
14 Familie versus Externe managers
17 Cultuur
20 De erfenis