Waardoor een stad een creatieve stad wordt, is niet gemakkelijk vast te stellen.
Zeker is dat Detroit, Athene, Florence, Londen, New York en Amsterdam door uiteenlopende
oorzaken het waren of voor een deel nog zijn. Duidelijk is dat elke stad
die wenst te concurreren creatief zou moeten zijn. Maar men heeft het heft wat dit
betreft niet geheel in eigen handen. Volgens Gert-Jan Hospers, die we erkentelijk
zijn voor dit boeiend AO,zijn de voorwaarden: concentratie (voldoende mensen bijeen),
instabiliteit (tikje chaos) en diversiteit (dus juist wel ondernemers, kunstenaars,
migranten, bejaarden, e.a. dooreen).
Ik deel van harte zijn opvatting. Met een beperking: waar Gert-Jan stelt dat een
creatieve stad een geschiedenis moet hebben, wijs ik graag op het jonge
Flevoland. Uniek en vitaal, met een hoog blijvend aantal innovatieve startende
ondernemers en nog een grote ruimte die uitdaagt en creatief maakt. AO komt er
ook vandaan!
Inhoudsopgave
4 Concurrentie tussen steden
8 Wat zijn creatieve steden?
12 Voorwaarden voor creativiteit
15 De rol van beeldvorming
18 Wat kan de overheid doen?