De karretjes van de postbode zijn steeds minder gevuld, de Postbank wil geen postbank meer heten. Het fenomeen post waarmee we opgroeiden, verandert van gedaante. Een tijdperk wordt afgesloten. Tante Pos, de vroegere koosnaam van de ook al vroegere PTT, de schuld geven van een nimmer verstuurde, zogenaamd zoekgeraakte brief is niet meer mogelijk. E mail vervangt de fysieke post. Maar de intrede en het ingeburgerd raken van de elektronische post, alsmede het scannen van papieren post, bieden geweldige mogelijkheden voor het stroomlijnen van de postbehandeling. Sneller, efficiënter, goedkoper, zeker als het uitbesteed wordt aan een deskundig, gespecialiseerd bedrijf.
Het blijft niet bij post, het gaat verder: polissen, kostendeclaraties, facturen, enz. Ook het digitaliseren van omvangrijke archieven, gecompleteerd door intelligente zoeksystemen, wordt al intensief toegepast.
Dit AO geeft een scherp beeld van wat uitbesteding van zulke diensten voor een organisatie kan betekenen en vooral opleveren.
Zelf maak ik dit voorwoord op mijn laptop; met enkele vrienden correspondeer ik echter nog steeds met de hand. Dan klinkt de krassende pen op het knisperend papier, zoals de klassieke formulering luidt.
Wellicht worden die brieven ook eens gedigitaliseerd.
Inhoudsopgave
4 Inleiding
6 Trends in outsourcing
11 Digitalisering
18 Trends in digitalisering
21 Outsourcing in perspectief
23 Conclusie