Onlangs verscheen de Droommaatschappij, geschreven door Rolf Jensen, directeur van het Copenhagen Institute for Future Studies. Het boek laat ons geloven dat na de informatiemaatschappij 'niet de nieuwste technologische ontwikkeling of het allernieuwste product, maar het verhaal achter dat product het nieuwe competitie element zal vormen'. De consument wil niet 'slechts' geïnformeerd worden, doch ook geamuseerd. Gert-Jan Hospers toont in dit AO aan dat ons land toegroeit naar een kenniseconomie. Hij legt grondig uit dat door het bedrijsleven permanent gecombineerd, geclusterd, vernieuwd en ontwikkeld moet worden. Dat is geen droom, dat is noodzaak, willen we het economisch succes vasthouden. Bovendien: aantrekkelijk en uitdagend. Toch verheug ik mij op (ook) op de Droommaatschappij. AO zorgt wel voor het vertellen van het verhaal. Blijf bij ons.
Inhoudsopgave
Naar een kenniseconomie 5
Wat zijn innovaties? 8
Van kennis naar innovatie 10
Innovatie en samenwerking 13
Een rol voor de overheid 16
Het Nederlandse beleid 17