Citymarketing zorgt ervoor dat een stad een ‘merk’ wordt. Het is
een vakgebied geworden dat een volwassen status heeft gekregen.
In Europa en Nederland staat citymarketing hoog op de agenda van
stadsbestuurders. De meeste steden profileren zich alleen binnen hun
eigen land, maar sommige gaan ook de buitenlandse markt op. Een
enkele grote stad adverteert zelfs in China. Dat voor velen de letter
‘T’ al wordt gerelateerd aan Tilburg betekent dat Tilburg het in dit
opzicht goed doet. Net als Amsterdam met zijn ‘I Amsterdam’. Citymarketing
is een heus vak. Door middel van een sterk imago kunnen
steden nieuwe bewoners, bezoekers en bedrijven trekken. In deze uitgave
wijdt een drietal deskundigen op dit terrein zich aan het thema,
met dank voor hun moeite en de heldere wijze waarop zij speciaal
voor de lezers van AO dit interessante thema toelichten.
Inhoudsopgave
4 Stedenstrijd
6 Wat is citymarketing?
9 Het beeld van de stad
15 De stad in de schijnwerpers
21 Citymarketing: voorbeelden
26 Vier overwegingen tot slot