THEMA Duurzaam beroepsonderwijs

September - 2025

Download de inhoudspagina van deze uitgave van Vaktijdschrift Profiel


Digitalisering in het mbo: antwoord én uitdaging in het duurzaamheidsvraagstuk
Myrthe Simons | Digitale transformatie MBO Raad

Rekenen voor het echte leven: zo ontwikkel je gecijferdheid van mbo’ers
Carolien Nout | NRO

Eerste hulp bij loopbaanvragen
Linda Hendriks-Satink | Landstede Groep, Marinka Kuijpers | Loopbaangroep en OU

Behoud zij-instromers in het mbo 
Edy van Renselaar, Patricia Brouwer, Mieke Koeslag-Kreunen, Elly de Bruijn | Hogeschool Utrecht

Deze editie lezen

In deze editie

Rekenen voor het echte leven: zo ontwikkel je gecijferdheid van mbo’ers

Hoe leid je mbo-studenten op tot gecijferde professionals? Zodat ze later in hun vervolgstudie of werk en in het dagelijks leven uit de voeten kunnen met rekenvraagstukken? Hiervoor ontwikkelde het NRO de leidraad Werken aan rekenen en gecijferdheid in het mbo. Monica Wijers en Mirjam Bos werkten eraan mee en delen hun ervaringen en tips.

Lees dit artikel

Behoud zij-instromers in het mbo

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zijn zij-instromers niet weg te denken. Het zijn vakmensen die rechtstreeks uit het beroepenveld komen waartoe wordt opgeleid. Hun waardevolle expertise verrijkt het beroepsonderwijs. Helaas is de overstap naar het onderwijs voor veel zij-instromers een flinke uitdaging. Ze staan vaak vanaf dag één zelfstandig voor ‘de klas’. Zij-instromers worden in deze uitdagende combinatie van werken en leren begeleid in inductietrajecten - een samenwerking tussen de mbo-instelling en lerarenopleiding. De ervaringen van zij-instromers blijken echter niet altijd rooskleurig. Binnen drie tot vijf jaar stopt een aanzienlijk deel van deze groep als docent. Een meer structurele en op maat ontworpen begeleiding, waarbij de zij-instromer zelf en anderen zoals coaches, opleiders en HR-medewerkers betrokken worden, is aan te bevelen. Dan worden inductietrajecten pas echt begeleidings- en opleidingsprogramma’s die een goede start geven en de ontwikkeling tot bekwame en zelfverzekerde docenten ondersteunen.

Lees dit artikel

Bekijk recente edities