In dit nummer
Passend onderwijs: meer inzet en extra begeleiding
Niet denken in problemen, maar in oplossingen. Dat is een motto in het mbo. Sommige studenten vragen misschien extra aandacht, bijzondere middelen en een andere aanpak. Gemiddeld zo een op de tien. Toch willen mbo-opleidingen ze graag succesvol op diplomering en de arbeidsmarkt voorbereiden. Hoe dan ook.
De nieuwe automonteur is een e-specialist
Elektrisch autorijden is de nieuwe trend. En nieuwe technieken vragen om nieuwe monteurs. Om de autobranche bij deze transitie te helpen, is het opleidingstraject Garage 4.0 gestart. De primeur is voor het Techniek College Zuid-Limburg - een samenwerkingsschool van Arcus College en ROC Leeuwenborch. De opleiding tot specialist E-auto krijgt een doorvertaling naar andere ROC’s in het land. Financiële ondersteuning voor Garage 4.0 is er onder meer van de Provincie Limburg en het Europese Interreg-programma.
De ins en outs van Stadsbekwaam lesgeven
‘Kansenongelijkheid groeit. Kinderen van hoger opgeleide ouders krijgen hogere schooladviezen dan kinderen van lager opgeleide ouders. En dat herhaalt zich bij elke overgang. In Amsterdam is het probleem van voortijdig schoolverlaten groter dan het landelijk gemiddelde en de doorstroom naar het hbo daalt. En gelijke kansen in het onderwijs betekent nog niet per definitie gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Daar speelt de culturele achtergrond een grote rol en het verschil groeit de afgelopen 15 jaar.’ Hiermee gaf Monique Vogelzang, inspecteur generaal van het onderwijs een stevige aftrap aan een druk bezochte conferentie Stadsbekwaam Lesgeven in Amsterdam.
Voor de inhoudspagina van de decemberuitgave van Vakblad Profiel: klik hier