In dit nummer
Samenwerking in plaats van concurreren
Otto Jelsma is een vernieuwer die in zeven jaar tijd het ID College heeft weten om te vormen van een aanbodgerichte naar een vraaggerichte onderwijsorganisatie. Met het Flex-ID model is de (studie)loopbaan van de student uitgangspunt voor de inrichting van het opleidingsprogramma. ‘Het
wordt nu tijd om ermee naar buiten te gaan. We hebben een verhaal om trots op de zijn.’
Opbrengst van Communities for Development
Studenten van de opleiding Chemie van Zuyd Hogeschool die hun minor in het derde jaar vervullen
én vanuit het Leeuwenborgh College die stage lopen in de vorm van een Community for
Development (CfD), hebben in verhouding tot studenten die individueel een opdracht uitvoeren meer het gevoel dat hun werk ‘er toe doet’. Maar docenten vinden het moeilijker om hun rol ‘te pakken’, blijkt uit onderzoek.
Maatschappelijke waardering laat te wensen over
Het mbo is meestal niet de eerste keuze van leerlingen en ouders. Beroepsonderwijs lijkt ondergewaardeerd,’ concludeert het Sociaal Cultureel Planbureau in haar rapport van 23 januari jl. Volgens Martien Peelen, docent bij de Vakschool Wageningen, is communicatie de beste remedie tegen deze onderwaardering. ‘Wij leren studenten het verhaal over hun vakmanschap te vertellen.’
Zeeland maakt krimp tot kans
‘Krimp komt overal voor. Maar krimp is een oplosbaar probleem. Zorg voor innovatie, houd de arbeidsproductiviteit op peil en richt je op versterking van de kenniseconomie. Want daar ligt de toekomst voor Nederland en voor West-Europa.’ Aldus van Nout Wellink, voormalig president van de Nederlandsche Bank tijdens zijn bezoek aan Zeeland. Krimp als kans dus en dat is precies wat de kennisinstellingen in Zeeland hebben aangegrepen in hun project Zeeland Centraal.