In dit nummer
Leren is levenslang
Leren is inmiddels een levenslang proces en kan niet meer worden gebonden aan plaats en tijd. Het leren gebeurt thuis, op het werk en onderweg en met behulp van alle mogelijke communicatiemiddelen, wereldwijd. De jeugd met haar handigheid in mobiele communicatie wijst in
feite de weg. Het is aan de overheid gebaande paden te verlaten en visie, beleid en voorwaarden
te scheppen die inspelen op de ongekende flexibiliteit van het bestaan en de behoefte van de wereldburger.
Meer startmomenten voor zwerfjongeren
Voor zwerfjongeren in Nederland zijn huisvesting en begeleiding aardig geregeld. Maar het
leren en werken, naast wat bijbaantjes, blijkt lastiger. De huidige structuur in het mbo blijkt
nauwelijks aan te sluiten op wat een reïntegratie van jongeren vraagt. Leerplichtambtenaren
en RMC coaches herkennen dat probleem. Een flexibele instroom van de nieuwe entreeopleidingen
zou wellicht een startmoment voor zwerfjongeren in het onderwijs kunnen bieden.
Risico-inschatting bij vsv
Het ontbreekt het vmbo en mbo aan cruciale informatie over leerlingen, zoals het opleidingsniveau
van de ouders. Dat staat een goede risico-inschatting van vsv voor de eigen schoolpopulatie al in de weg. Preventie ervan is vooral een kwestie van tijdig anticiperen. Vanuit het levensloopmodel gedacht moet dat door de hele keten; van voorschoolse en vroegtijdige educatieve tot en met mbo.