In dit nummer
Oproep tot een cultuuromslag
In de Profieluitgave van november schrijft Marloes van der Meer, mbo-docent Pedagogiek & Omgangskunde en was Mbo-docente van het jaar 2014-2015 een visie op ‘Onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent voor de klas’, het maakte niet uit met wie ik dit jaar sprak, of in welke setting ik verkeerde, men was het hier unaniem over eens. Fantastisch daarom dat de cao docenten faciliteert door een flink aantal uren en mogelijkheden beschikbaar te stellen ten aanzien van scholing, professionalisering en studiefaciliteiten. Ik vraag me echter af of deze mogelijkheden wel voldoende benut worden. Vooruitblikkend op het lerarenregister dat in 2017 verplicht gesteld wordt, wil ik daarom graag een kritische blik werpen op de huidige onderwijspraktijk, die, naar mijn mening weerbarstiger is dan wat men uit op basis van de officiële stukken zou kunnen afleiden.
MBO in Bedrijf: Kwaliteitsplannen zijn van een hoog niveau
‘De scholen pakken de Kwaliteitsafpraken buitengewoon serieus op. We zijn aangenaam verrast door de kwaliteit van de plannen die zijn ingeleverd. Natuurlijk zijn we nog maar net gestart, maar dit is wel onze eerste indruk.’ Aan het woord is Hans van Nieuwkerk, programmamanager van MBO in Bedrijf. Minister Bussemaker gaf Van Nieuwkerk de opdracht de Kwaliteitsplannen te beoordelen en de implementatie te monitoren.
Meer focus en invloed op het eigen onderwijs
Onder het motto ‘elke dag een stapje beter’ begon het Veiligheid en Defensie College uit Nieuwegein vorig schooljaar met leerKRACHT, een programma om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. En om docenten te helpen zelf invloed op het onderwijs te krijgen. ‘Het programma helpt je focussen. Je leert verder kijken dan de waan van de dag.’