In dit nummer
Voor de inhoudsopgaaf klik hier
Self authoring: studenten leren schrijven over hun eigen leven
Het ‘Schrijf uw Toekomst’ programma helpt bij de ontwikkeling van jong en oud. De schrijfmethode uit Canada helpt mensen bij het schrijven over hun leven en vermindert de onzekerheid en verwarring die samenhangt met hun verleden, heden en toekomst. Het programma is aangepast en getest voor studenten, ook in het vo in Rotterdam. Het is niet duur, ruim beschikbaar, gemakkelijk uitvoerbaar, volkomen begrijpelijk, en uiterst effectief. Het bespaart geld. Het werkt. Iedereen zou het moeten gebruiken.
Thema: Behouden van nieuwe docenten vereist specifiek beleid
Het aantal startende leraren dat vroegtijdig het voortgezet onderwijs verlaat, is al jaren veel te hoog. Met het project ‘Begeleiding Startende Leraren’ (BSL), waarin lerarenopleidingen en universiteiten samenwerken in verschillende regionale projecten, stimuleert en subsidieert de overheid de ontwikkeling van zogeheten inductiearrangementen. Inductie, ofwel het totaalpakket een begeleidingsactiviteiten dat een school aanbiedt om startende leraren te ondersteunen in hun ontwikkeling naar competente professionals, is cruciaal voor het behoud van starters voor het onderwijs.
Thema: Terug naar organisaties en werken zoals bedoeld
In dit artikel wordt beschreven hoe ROC van Twente bij een aantal strategische onderwerpen de geijkte patronen die gebaseerd zijn op de traditionele lijnverantwoordelijkheden, heeft laten varen. Het ontstaan van de Strategische visie 2016-2020 wordt geschetst alsmede het Twents Professioneel Team dat staat voor een team met professionals die zelf regie en verantwoordelijkheid nemen én daarin gefaciliteerd worden. Daarbij wordt niet voorbij gegaan aan de dilemma’s die we tegenkomen.