Democratie, gemeenschap en samenhorigheid, met inbegrip van verschillen van meningen en standpunten zijn niet vanzelfsprekend. Het onderwijs laat leerlingen hiermee kennis maken en wijst hen op hun verantwoordelijkheden daarin. Daarmee zorgt het onderwijs, naast de opvoeders, als geen ander voor een basis in de levenshouding die doorwerkt en van grote invloed is op het latere leven.
Op donderdag 26 mei a.s. organiseert Profiel van 10.00-15.00 uur in Leerhotel Het Klooster (Hubertuszaal) in Amersfoort een dag in het teken van de onmisbare en onderschatte functie van het onderwijs (mbo) als verbindende omgeving.
Het betreft deze dag niet alleen de zorg rond de toeleiding van de leerling naar een zelfstandige rol in de samenleving. Onderwijs vervult een centrale en bepalende rol richting ouders en als partner voor tal van stakeholders, denk aan gemeente, bedrijven, hulpverlening en justitie. Onderwijs is een plaats waar iedereen welkom hoort te zijn. Daarmee draagt onderwijs naast opleiding en vernieuwing als geen andere sector bij aan solidariteit, stabiliteit, veiligheid en bewustwording in de samenleving. Wat vraagt dit van het onderwijs, en met name van docenten en bestuurders? Die rol verdient alle aandacht.
Sprekers op deze dag gaan in diverse kenmerken van het onderwijs: verbindend en stabiliserend, regio- en keten-versterkend, de veiligheid bevorderend.
Prof. Micha de Winter, hoogleraar Pedagogiek en Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken
Hij zegt over zijn insteek: ‘Verbindingen, daar kunnen we niet omheen als we de wereld willen verbeteren.’
Ton Bruining, directeur beroepsonderwijs en adviseur van KPC Groep
HIj gaat in op het streven naar verbinding en de betekenis daarvan voor vormen van gepersonaliseerd leren (zoals Big Picture Learning), voor loopbaanleren en voor het pedagogisch klimaat. Daaruit leidt hij consequenties af voor onderwijsontwikkeling en schoolontwikkeling.
Cilia de Jong, trainer / adviseur OABDekkers
Zij licht het principe en de praktijk in het mbo van Ketenkracht toe. ‘Ketenkracht is de daadkracht die je genereert door je gezamenlijk verantwoordelijk te voelen voor de kwaliteit van het onderwijs. '
Rob Verschuur, voorzitter College van Bestuur Noorderpoort
In deze bijdrage gaat hij in op de ins en outs van het aangaan en onderhouden van de verbinding tussen onderwijs en regio. Het credo van Noorderpoort luidt: Uitgaan van de kracht van het individu en versterking van de regio.
Het programma
09.45 binnenkomst – koffie/thee
10.15 welkom dagvoorzitter
10.30 Micha de Winter
11.30 Cilia de Jong
12.30 Lunch
13.30 Rob Schuur
14.30 Ton Bruining
15.30 Afsluiting
Voor meer informatie en aanmelden klik hier