Diana Akkerman is bij het Alfa-college gekozen tot Docent van het Jaar. De studenten roemen haar lessen, maar ook haar persoonlijke betrokkenheid. ProfielActueel vroeg haar naar haar kijk op het docentschap en naar haar visie op onderwijs.
‘Tot mijn grote verrassing hebben studenten mij gekozen tot Docent van het Jaar. Dat zij ook mijn persoonlijke betrokkenheid zo waarderen, dat heeft mij echt ontroerd. Elke dag twijfel ik wel een keer of ik het goed doe voor mijn studenten van de opleiding Verzorging en Verpleging. Ik noem dit twijfel, maar je kunt het ook reflectie noemen. Elke dag maak ik een korte evaluatie: wat viel op, wat ging goed en wat kan beter. Maar ook: waarom doe ik zoals ik doe? Wie wil ik zijn? Ook aan de studenten vraag ik om tips hoe ik het beter kan doen.
Ik wil graag een docent zijn waarvan studenten later zeggen: ik ben me meer bewust geworden van mezelf en mijn leerproces, ik sta mede dankzij haar als een beginnend beroepsbeoefenaar voor een grote uitdaging die ik aan durf te gaan omdat ik weet dat ik mag twijfelen en van fouten mag leren.
Uitdagen
Inmiddels geef ik al zestien jaar met veel plezier les in het mbo; daarnaast ben ik ook coach van een klas. Door het geven van gastlessen in het mbo kwam ik erachter dat ik het ontzettend leuk vind om in het onderwijs te werken. Ik voel een grote verantwoordelijkheid als docent en coach. Ik bereid de les altijd goed voor. Studenten probeer ik op een positieve manier uit te dagen. Daarbij spreek ik mijn geloof uit in de studenten, boor hun nieuwsgierigheid aan en laat hen ervaren dat je van fouten kunt leren en er soms ook heerlijk om kunt lachen met elkaar. Hiervoor is het belangrijk dat er saamhorigheid is in de klas en dat studenten zich veilig voelen. Ik probeer van de klas een groep te maken, waar ruimte is voor iedereen, waar meningen en ideeën welkom zijn en waar op basis van argumenten discussie wordt gevoerd. We doen ook activiteiten en spellen met elkaar in het kader van elkaar leren kennen en groepsdynamica.
Talenten ontdekken en ontwikkelen
Onderwijs maak je samen. Samen met collega’s, maar nog belangrijker: samen met je studenten. Leren is een wisselwerking tussen de docent en de individuele student en de docent en de studenten als groep. Ik houd altijd in gedachten: hoe haal je het beste in de student naar boven op persoonlijk en beroepsmatig vlak? De meeste studenten in het mbo zitten middenin de fase dat zij hun identiteit ontwikkelen: wie ben ik en wie wil ik zijn. Ik volg nu de leerroute Talentontwikkeling en excelleren in het kader van de Master SEN bij Windesheim. Hierdoor ontwikkel ik mijzelf en kan ik weer meer teruggeven aan de studenten. Ik observeer welke talenten de studenten hebben, benoem deze talenten en probeer deze te vergroten. Soms zijn studenten zich niet bewust van hun talenten omdat ze deze rechtstreeks willen koppelen met het beroep van verpleegkundige of verzorgende. Ik wil ze leren dat elk talent iets over jezelf zegt en dat dat verder gaat dan alleen je beroep. Een studente die prachtig fotografeert, iemand die aan klassiek ballet doet of een studente die vrijwilligerswerk doet bij de kerk: zie de talenten in creativiteit, discipline en doorzettingsvermogen, inzet en dienstbaarheid voor een ander.
Ik laat mij als docent en coach van mijn kwetsbare kant zien, binnen professionele grenzen natuurlijk. Ik laat mijn passie en talenten zien, en laat ook zien dat ik dingen vergeet en af en toe stress heb als ik zelf een toets voor mijn studie moet maken! Ik speel geen toneel voor de klas (behalve in rollenspellen). Echtheid staat voor mij voorop. Dingen bespreekbaar maken in de klas, als ik bijvoorbeeld een fout maak. Dan vraag ik: ‘Hebben jullie dat ook wel eens? Vervelend hè!’ Zo komen gekke en mooie verhalen en anekdotes los. We lachen en huilen samen, we praten en zoeken oplossingen: zo maken we samen de lessen en komt ieder gaandeweg tot een antwoord op de grote vraag: Wie wil je zijn?’
Foto: Gerhard Taatgen