Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

Van vakgericht onderwijs naar leren kennis verwerven en delen

20 sep 2017 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur Profiel

Het onderwijs maakt een verschuiving door. Minder vakken. Meer leren verwerven en delen van  kennis, informatie en ervaring. De informatiestromen maken het veel vakken nagenoeg onmogelijk over langere tijd dezelfde inhoud te hebben. Het is beter te komen tot een andere inrichting van het onderwijs waarin de dynamiek van informatiestromen en daarmee omgegaan tot leidraad wordt. Scholen hebben tot taak hierin wegen te ontwikkelen voor de dialoog tussen docent en leerling, docenten onderling en scholen met bedrijven.  Onderzoeksinstellingen hebben als taak de resultaten uit hun studies ook bekend te maken. Velen houden zich er nog niet echt mee bezig. Binnen scholen ontbreekt het dikwijls aan de juiste stimulans en criteria om hier adequate vormen voor te ontwikkelen. Daar ligt een enorme uitdaging. Een goed voorbeeld is de ingestoken richting om te komen tot cross over opleidingen, de mix van zorg en technologie bv. Maar er moet veel meer gedaan worden. En daarvoor zullen bestaande structuren moeten worden verlaten en anderen worden ontwikkeld. Flexibiliteit en betrouwbaarheid zullen daarbij belangrijk criteria zijn.

Profiel gaat zich meer richten op de noodzaak van en de ontwikkeling van wegen voor kennisdeling. Profiel Producties bv is inmiddels 26 jaar actief in de bevordering van kennisdeling in het beroepsonderwijs. We zijn een platform dat midden in het beroepsonderwijs staat en samenwerkt met een uitgebreid netwerk waartoe scholen, kennisinstituten, bedrijven en overheidsorganisaties behoren. Freelance journalisten, docenten en managers, onderzoekers, adviseurs en ambtenaren, zij allen schrijven en sturen hun bijdragen in. We stellen onze contacten en partners hiervoor een breed palet van mediakanalen ter beschikking: een maandblad, een blad online, een digitale nieuwsbrief, een website, video’s, enz. Dit najaar komen daar workshops en webinars bij.

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies