Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

Lessen in klantrelaties en relatiemanagement, hoe zien die er uit?

25 mei 2016 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Elke opleiding in het beroepsonderwijs heeft direct te maken met klantrelaties en relatiemanagement. Zodra een leerling of een medewerker opereert in dienst van een bedrijf of andere organisatie is er sprake van een relatie met de klant. En is de stagiair of medewerker dus een visitekaartje voor de betreffende organisatie. Dat geldt voor het contact aan de telefoon, via de mail, in persoon in een winkel, hotel of restaurant maar evengoed voor in het verkeer op de weg.

Wie auto’s, busjes, bussen of vrachtauto’s met een bedrijfsnaam erop soms ziet rijden kan alleen maar constateren dat de betreffende chauffeur die rol niet kent of even niet beseft. Tal van bedrijven hanteren missies, visies, motto’s, slogans, doelstellingen, uitgangspunten en allemaal verwoorden ze zo ongeveer de hemel op aarde. Niet onmogelijk misschien, maar wel iets wat veel voeten in aarde heeft omdat  het streven ernaar elke dag weer gerealiseerd moet worden.

Gedrag en houding zijn van zeer grote invloed op de indruk die men van krijgt van een  organisatie. Het straalt direct af op naam en product(en). De vraag is hoe dit cruciale aspect in een beroep, en daarmee ook in een beroepsopleiding, wordt gehanteerd? Krijgen studenten er geregeld lessen in? Wordt volstaan met alleen een ‘Doe je best bij het leerbedrijf!’?

Ik ben benieuwd naar deze lessen. Een bedrijf en organisatie is direct afhankelijk van medewerkers, van hun houding, hun levens- en werkopvatting. Hoe is het gesteld met de instelling?Met de opvatting elke dag resultaten te boeken, bij te dragen tot de eigen groei, tot de groei van het team en te zorgen voor tevredenheid bij de klant. In onze holding werken we vanuit het idee dat de klant onze boterham betaalt en dat het aan onszelf ligt hoe dik die boterham belegd wordt. Door klantenbinding, door te denken aan een goede prijs-kwaliteitverhouding, door goede levertijden, door goede communicatie en het nakomen van afspraken, door het onderhouden van een goed werkklimaat, door helderheid en grenzen stellen, door een telefoon niet langer dan drie tonen te laten overgaan, door zuinig te zijn op het materiaal en interieur van het bedrijf, enz. En door op de weg de naam van je leerwerkbedrijf en werkgever naar behoren te vertegenwoordigen.

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies