Platform Profiel Actueel

Ben Column.jpg

In de media: ‘Mbo-ers drukken prestaties hbo’. Ho, wacht even

30 okt 2016 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Online in Tubantia: Mbo-ers drukken prestaties Saxion. En als inleiding: ‘Aan Saxion Hogescholen haalden de afgelopen vier jaar te weinig studenten hun bachelor. Dat komt door de vele mbo'ers die aan een opleiding begonnen.’

Het geruststellende bericht voor Saxion: ‘Een commissie die de prestatie beoordeelt, geeft toch een dikke voldoende, omdat steeds meer studenten hun propedeuse halen.’ En ‘Op het moment dat je als mbo'er op het hbo komt, worden er toch andere dingen van je gevraagd dan dat je gewend was op het mbo. En dat is niet voor iedereen even makkelijk", zegt Rob Admiraal, directeur dienst communicatie bij Saxion.’

Hogeschool Utrecht geeft in een persbericht een soortgelijke boodschap af. ‘Het achterblijven van sommige resultaten bij het studiesucces wordt door de HU onder meer toegeschreven aan een verminderde instroom vanuit het vwo en een verhoogd aantal studenten uit het mbo en met een allochtone achtergrond. De Reviewcommissie heeft begrip hiervoor. Bovendien stelt de commissie dat het rendement hoger is dan bij de andere grote hogescholen in de randstad en dat het in verhouding dicht bij het streefpercentage ligt.’

Fijn dat de Reviewcommissie zo begripvol is. De bestuurders van de hogescholen kunnen opgelucht ademhalen. Het komt dus door de mbo-ers. De leerling. We vergeten voor het gemak even het hele ‘umfeld’ waar doorheen de student zich beweegt en die medeverantwoordelijk is voor de  prestaties. Waarom anders een speciale commissie die de prestaties, onderwijskwaliteit en excellentie van het hbo komt checken? Of gaat al dat excellent handelen buiten de mbo-er om?

Mbo-ers op het hbo zijn HBO-ERS!

De berichten roepen hoe dan ook enkele vragen op:

  • Waarom noemen we studenten die op het hbo zitten (nog altijd) mbo-ers?
  • Waarom wordt 'allochtone achtergrond' expliciet vermeld? (we hebben deze week via het CBS en de WRR in ieder geval afscheid genomen van die omschrijving)
  • Het positief advies voor de HU geldt voor alle (door de Reviewcommissie, red) onderzochte hoofdthema’s: onderwijskwaliteit en excellentie, studiesucces en als derde maatregelen voor verbetering van de onderwijs.
    De resultaten van hbo-ers - afkjomstig van het mbo - behoren kennelijk tot de criteria die uitwijzen of er sprake is van onderwijskwaliteit etc. Hoe staat het met de begeleiding en ondersteuning van deze hbo-ers?
  • Docenten van het hbo - en ik neem aan ook het mbo – weten wat er op het hbo gevraagd wordt van studenten. Hoe komen de mbo-ers op het hbo als ze (kennelijk) onvoldoende gekwalificeerd zijn en onvoldoende of niet weten wat er van hen gevraagd wordt.
  • Hoe staat het met de contacten tussen mbo en hbo?
  • Hoe staat het met de doorstromingseisen?
  • En meer nog, wat gebeurt er in de voorbereiding op de doorstroming? Worden mbo-ers in hun laatste jaar voldoende geholpen in de voorbereiding?
  • Worden mbo-ers die doorstromen in voldoende mate begeleid in het eerste jaar hbo?  
  • Is er een bepaald percentage hbo-uitval onder ex-mbo-ers wat als ‘acceptabel’ wordt beschouwd?
  • Zijn de bestuurders het ermee eens dat de berichten wel heel erg doen voorkomen alsof de hbo-ers , afkomstig van het mbo, het hbo een smet op het blazoen bezorgt;
  • En dat dit wel heel erg lijkt op 'het straatje schoonvegen'.
  • En dat dit het mbo en mbo-ers die een vervolgopleiding willen weer onevenredig hard raakt.
  • Onterecht, omdat juist de hbo-scholen deze leerlingen zelf hebben toegelaten;
  • Presteren en excellent gedrag van hbo geldt hopelijk NIET alleen voor degenen die daartoe in staat zijn maar evenzeer degenen die daarbij ons aller steun nodig hebben en daarbij worden begeleid. Maar als blijkt dat deze lerlingen het moeilijk hebben op het hbo, kunnen we dan de ruim 10.000,- die een mbo-er op het hbo op jaarbasis kost (!) niet deels besteden aan persoonlijke begeleiding. Er zijn genoeg coaches die tegen een goed tarief een student wekelijks enkele uren willen begeleiden op zijn of haar leerweg. Dat zou wellicht een excellente overweging zijn.
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies