Exact definiëren wat een meme is, is vrijwel een onmogelijke taak. Je zou namelijk kunnen zeggen dat memes een taal op zich zijn geworden. Je kunt je erin uitdrukken, waardoor iedereen begrijpt hoe je je voelt of hoe jij over een situatie denkt. Klinkt ingewikkeld? Ik maak het nog moeilijker: memes hebben vrijwel altijd een komische lading en verdubbelen zich voortdurend met nieuwe onderschriften en lagen. De inhoud kan verschillen van een politieke boodschap tot een zelfbedacht dier dat op een eenwieler fietst, en alles daartussenin. Memes kunnen dus een boodschap uitdragen, maar ook ‘gewoon grappig’ zijn. Ze worden gepost in de vorm van afbeeldingen, maar ook als video, tekst, gif of muziek. Dé meme bestaat dus eigenlijk niet.
Jongeren en memes, een gouden combi
Voor jongeren zijn memes onderdeel van hun dagelijkse portie humor. Ze ontkomen er ook niet aan trouwens, want memes worden continu gedeeld. Dat heeft voor een groot deel te maken met hun identiteitsvorming. Een belangrijk onderdeel in het leven van jongeren. In hun zoektocht naar wie ze zijn en hoe ze in het leven staan, zoeken jongeren elementen om zich mee te identificeren. Memes helpen om je te uiten en om interactie met anderen aan te gaan. Als je iemand anders herkent in een meme, dan kun je diegene taggen of de meme sturen via sociale kanalen als Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp. Volgens ons trendteam zijn memes niet weg te denken uit de jongerencultuur van nu. Een meme kan ingezet worden om allerlei onderwerpen te bespreken of te relativeren en raakt daarom volgens hen nooit ‘uit’. Er gebeuren elke dag weer nieuwe dingen, dus de inspiratiebron voor nieuw meme-materiaal droogt nooit op.
Voor de hele bijdrage van Lotte Bouwhuis van Youngworks klik hier