Voor docentschap beroepsonderwijs in een rechtvaardige, veilige en circulaire samenleving

Vaktijdschrift Profiel in februari: Ontwikkelingen

Vaktijdschrift Profiel in februari: Ontwikkelingen in onderwijsteams

4 feb 2019 | Nieuws

In het themanummer Ontwikkelingen in onderwijsteams komen in de nieuwe uitgave van vaktijdschrift Profiel voor het beroepsonderwijs tal experts aan bod. Vertegenwoordigers van de Inspectie voor het Onderwijs, het Research Lab van mboRijnland, ROC Midden-Nederland, CINOP, MBO Raad, ROC West-Brabant, Zadkine, Hout- en Meubilering College, Universiteit Wageningen en ROC Twente geven hun visie en zoomen in op aspecten waar onderwijsteams lering uit kunnen trekken.

Vaktijdschrift Profiel nam een kijkje bij een onderwijsteam van ROC Twente. Als teamlid voel je verantwoordelijkheid voor de hele opleiding in plaats van enkel dat ene vak dat je geeft, erkennen de leden van het onderwijsteam Maatschappelijke Zorg van ROC van Twente. Tachtig onderwijsteams telt het roc. Die teams beslissen zelf over de stappen die ze zetten om de dagelijkse onderwijsgang te versoepelen. Een reportage.

Twee artikelen over Entree-opleidingen. Een van de Inspectie die uit eigen onderzoek concludeert dat een goede entreeopleiding de student weer perspectief geeft. Entreeopleidingen vormen voor uiteenlopende jongeren en ouderen een eerste stap in het mbo. Een goede entreeopleiding kan een keerpunt in hun leven betekenen. Zoals een intaker van een roc zegt: “In entree zetten we studenten weer rechtop”. Maar in hoeverre bereiken de opleidingen dat? De Inspectie van het Onderwijs onderzocht het. De inspectie geeft daarbij ook concrete aanbevelingen voor onderwijsinstellingen.

 

Een andere bijdrage over Entree-opleidingen komt van het Research Lab van mboRijnland.

In de opleidingen Entree en niveau 2 in het mbo stoppen veel studenten voortijdig met hun studie. Dit kan komen door de schoolse manier van opleiden. Daarom ontwikkelde mboRijnland in samenwerking met het Groene Hart Ziekenhuis Gouda en reïntegratiebedrijf DZB in Leiden een brede en praktijkgerichte onderwijsroute: Start Up 1-2. Deze nieuwe leerroute is in september 2017 met 35 studenten van start gegaan en onderzoekend gevolgd door Research Lab van mboRijnland. Het blijkt dat zowel studenten als docenten positief zijn over deze onderwijsvorm.

De nieuwe uitgave van vaktijdschrift Profiel verschijnt op 7 februari a.s.

Lees ook over onderwijsteams in de decemberuitgave van Profiel het artikel:
De onderwijsteams zijn representant voor de menselijke maat
FUSIE ARCUS EN LEEUWENBORGH

Bestel deze uitgave, klik hier

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies