Platform Profiel Actueel

Vakblad Profiel deze maand: leren voor en van het

Vakblad Profiel deze maand: leren voor en van het leven

4 okt 2015 | Nieuws

De nieuwste uitgave van Vakblad Profiel dat donderdag 8 oktober verschijnt gaat met tien artikelen uitgebreid in op Burgerschapsvorming & Persoonlijke Vaardigheden. De rode draad is leren voor en van het leven. Daardoor dichter bij jezelf kunnen komen en uiteindelijk kunnen en mogen zijn wie je bent. Een groot aantal auteurs heeft daartoe een bijdrage geschreven. In de uitgave gaat het vooral over het complexe leerproces onszelf te leren kennen en zo allengs te kunnen afstemmen op (en te herkennen in) een veeleisende wereld. Gustav Jung richtte zijn leven lang het vizier op de innerlijke beleving als onmisbare basis voor het interpreteren en omgaan met de wereld om hem heen. Hij schreef in zijn biografie: ‘Alles wat in het onbewuste ligt, wil verwezenlijkt worden, en ook de persoonlijkheid wil zich ontplooien vanuit haar onbewuste toestand en zichzelf als totaliteit beleven.’ Of zoals de initiatiefnemers van Better Be Me het in deze uitgave Isabelle Schneider en Irma Schepers (p. 22, 23, 25) omschrijven: ‘Door inzicht in zichzelf te ontwikkelen, kunnen bij studenten kennis en vaardigheden ook de plek krijgen en toegepast worden, zoals bedoeld.’

Een andere auteur, Cor Laming, (p.26, 27)licht zijn visie toe op situationeel leren: ‘Bij situationeel leren gaat het niet zozeer om het vinden van het ene goede antwoord of oplossing maar om het zoeken naar de meest adequate (effectieve en efficiënte) handelswijze of keuze in gegeven omstandigheden. Het stellen van goede vragen om inzicht te krijgen in de achtergronden van een situatie wordt dan even belangrijk als het vinden van een passende oplossing. Dat kan alleen als de vakken uit het curriculum verdwijnen en plaats maken voor beroepssituaties en/of maatschappelijke situaties die de context vormen voor ‘levensechte’ leeropdrachten.’ Cor Laming citeert daarbij ook Carl Rogers: ‘Only the process of seeking knowledge gives a basis for security. Changingness, a reliance on process rather than upon static knowledge, is the only thing that makes any sense as a goal for education in the modern world.’

Langs die weg ontdekt men wat het eigen denken en doen teweeg brengt en welke verantwoordelijkheid dat met zich meebrengt. En het is juist dat besef dat mensen ertoe kan bewegen het eigen handelen en denken de hoogst mogelijke kwaliteit te geven. Onderwijs gaat dus om meer dan het simpelweg op basis van cijfers en resultaten ‘klaarstomen voor een vak’ of ervoor zorgen dat Nederland dankzij goede onderwijsresultaten weer in de kopgroep van Europa zit. Een citaat van een auteur: ‘Het gaat om leren van en voor het leven.’ Het gaat uiteindelijk om leren zijn wie je bent. Ter afsluiting enkele woorden van Jung: ‘Al heel jong heb ik gemerkt dat verwikkelingen van het leven uiteindelijk weinig te betekenen hebben wanneer er geen antwoord of oplossing  van binnenuit komt.’ Dat de bijdragen in deze uitgave mogen resoneren en inspireren. 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies