Bij het Da Vinci College in Dordrecht is onderzoek gedaan naar formatief competentiegericht beoordelen. Voor studenten en docenten is niet altijd duidelijk wat, wanneer, hoe en door wie beoordeeld wordt. Voor de opleidingen in het domein Art & Design is een beoordelingsplan ontwikkeld dat goed past bij het onderwijsconcept waarin authentieke opdrachten centraal staan. Er bleek een positieve invloed op het leren van de studenten. Dat schrijft Ria van Suijdam in de decemberuitgave van vaktijdschrift Profiel. Suijdam is docent & taalcoach Art & Design Da Vinci College te Dordrecht en studeerde af voor de Master Leren en Innoveren Fontys Hogeschool Eindhoven.
Formatieve feedback geeft antwoord op belangrijke vragen zoals:
- wat wil ik bereiken? (feed up)
- hoe doe ik het tot nu toe? (feedback)
- wat moet ik nog doen om mijn doel te bereiken. (feed forward)
Op basis van de literatuur is een plan gemaakt voor het formatief competentiegericht beoordelen van een praktijkopdracht voor de eerst twee leerjaren . In overleg met de docenten is de meest geschikte opdracht gekozen. De effecten van het plan zijn gemeten op bruikbaarheid voor studenten en docenten en de invloed op het leren van studenten. De studenten hebben een evaluatieve online-enquête ingevuld. Met de docenten is een evaluerend groepsinterview gehouden.
Wat hebben studenten en docenten geleerd? Studenten gaven o.m. aan dat ze met het beoordelingsplan een duidelijk beeld hebben van de criteria waaraan ze moeten voldoen, ze weten hoe ze beoordeeld worden door wie en wanneer.
U kunt de uitgave van vaktijdschrift Profiel met het artikel bestellen, klik hier
Foto: DaVinci College