Studenten die ondernemerschap in hun pakket hebben willen het meest leren op dat gebied van andere jongere ondernemers. Dit toont een onderzoek van vier hogescholen (Saxion, Inholland, Zuyd Hogeschool en Fontys), waarvan onderzoeker Danae Bodewes van het Fontys-lectoraat Business Entrepreneurship de eerste bevindingen bekend maakte. Door 32 studenten, docenten en ondernemers te interviewen, hebben de onderwijsinstellingen een antwoord gezocht op de vraag hoe docenten de ondernemersgeest bij studenten het beste kunnen stimuleren.
Onderzoek hogescholen naar succesfactoren en studentgedrag
Danae Bodewes is initiator, ontwikkelaar en uitvoerder van de leerlijn 'De ondernemende student' gericht op het ontwikkelen van de ondernemende houding van studenten. Ze is tevens initiator, ontwikkelaar en uitvoerder van de leerlijn 'Internationalisering' gericht op het ontwikkelen van de internationale kennis en vaardigheden van studenten. Ze is actief met ondernemerschap, contacten met het bedrijfsleven, internationalisering van de opleiding en het begeleiden van studenten bij projecten, stages en afstuderen.
Verdere resultaten uit het onderzoek: Meer ervaren ondernemers spreken hen studenten pas later wat meer aan. Ze hebben behoefte aan bevestiging van hun omgeving. Docenten hebben de neiging om het effect van hun eigen onderwijs op dit gebied te overschatten.
Ondernemende student heeft steun van omgeving nodig
Wat blijkt: factoren als flexibiliteit in het onderwijs en variatie in werkvormen zijn belangrijk, maar ook het privénetwerk van de student. “Studenten vinden het belangrijk dat ze aanmoediging krijgen van eigen partner of vriendenkring”, zegt Bodewes in een toelichting. ‘’Wij denken misschien dat deze studenten, met hun eigenzinnige uitstraling als ondernemer, dat niet nodig hebben. Maar ze geven het toch duidelijk aan in het onderzoek.”
Bron: Fontys, Debbie Langelaan