Meer startmomenten voor zwerfjongeren
Voor zwerfjongeren in Nederland zijn huisvesting en begeleiding aardig geregeld. Maar het leren en werken, naast wat bijbaantjes, blijkt lastiger. De huidige structuur in het mbo blijkt nauwelijks aan te sluiten op wat een re-integratie van jongeren vraagt. Leerplichtambtenaren en RMC coaches herkennen dat probleem. Een flexibele instroom van de nieuwe entreeopleidingen zou wellicht een startmoment voor zwerfjongeren in het onderwijs kunnen bieden.
Naar toetsen met kwaliteit
Vijf pilots in het groen vmbo deden in de afgelopen twee jaar ervaring op met het verbeteren van de toetsing op school. Doel was te komen tot een toetsbeleid en -organisatie waarbij iedere docent volgens dezelfde vooraf vastgestelde kwaliteitscriteria ging werken, zodat de kwaliteit goed geborgd werd.
Mbo, ken uw leerlingenpopulatie!
Het ontbreekt het vmbo en mbo aan cruciale informatie over leerlingen, zoals het opleidingsniveau van de ouders. Dat staat een goede risico-inschatting van vsv voor de eigen schoolpopulatie al in de weg. Preventie ervan is vooral een kwestie van tijdig anticiperen. Vanuit het levensloopmodel gedacht moet dat door de hele keten; van voorschoolse en vroegtijdige educatieve tot en met mbo.