Platform Profiel Actueel

Interesse in experimenten doorlopende leerlijn vmbo–mbo groeit

12 mrt 2013 | Nieuws

OCW streeft ernaar per 1 augustus 2014 te starten met experimenten met de Vakmanschaproute en de Technologieroute. Het doel van de experimenten is te onderzoeken of, door af te wijken van onderdelen van de WVO, meer samenhang aan te brengen is tussen opleidingen van het vmbo en mbo en de doorstroom van leerlingen van het vmbo naar het mbo te verbeteren is. Verder kan met deze experimenten de aantrekkelijkheid van de leerroute vmbo naar mbo vergroot worden, de programmatische aansluiting van de leerwegen op het beroepsonderwijs verbeterd worden en het onderwijsproces doelmatiger georganiseerd worden en in sommige gevallen de opleidingsduur worden verkort.
 
Om in aanmerking te komen voor een experiment, moet de vmbo-school en de bve-instelling gezamenlijk een aanvraag ter goedkeuring indienen bij OCW (wat betreft groen onderwijs bij EZ), met daarbij een samenwerkingsovereenkomst en een projectplan. Om aan het experiment per 1 augustus 2014 deel te kunnen nemen, moet de aanvraag ingediend worden tussen 1 okt 2013 en 1 november 2013. Meer informatie over het aanvraag proces is te vinden op de DUO site, onder 'zakelijk/doorlopende leerlijn vmbo-mbo'.

Tijdens de landelijke informatiedag op 6 maart jl. is aan de scholen en instellingen veel info gegeven rondom de experimenten. Bij deze een korte sfeerimpressie van die dag.
 
De belangstelling voor de experimenten met de doorlopende leerlijn groeit en wordt vooral ook serieuzer. Dat bleek tijdens de landelijke bijeenkomst experimenten doorlopende leerlijn vmbo – mbo op woensdag 6 maart. In het Leerhotel in Amersfoort waren vmbo-scholen en mbo-instellingen vooral vertegenwoordigd door bestuurders, onderwijsmanagers en -coördinatoren en stafmedewerkers.
 
Netwerken in levendige sfeer
In een sfeer die door veel aanwezigen werd gekenmerkt als positief, serieus en levendig, vonden partijen elkaar op zoek naar informatie en ervaringen. Kanttekeningen en kritische vragen hoefden in veel gevallen niet door DUO, OCW of de Inspectie van het Onderwijs beantwoord te worden. Suggesties of – mogelijke – oplossingen kwamen veelal van de scholen en instellingen zelf. Onderwijsinstellingen die al langer ervaringen hebben opgedaan met vergelijkbare leerlijnen of elkaar al in een samenwerkingsverband hebben gevonden.
 
Feest van herkenning
Er werden ‘best practices’ ervaringen gedeeld door het Calvijn met juniorcollege uit Amsterdam, de Melanchthon Scholengemeenschap uit Bleiswijk en het Kandinsky College uit Nijmegen. Voor veel aanwezigen was dit een feest van herkenning. De vragen en uitdagingen waar de drie genoemde instellingen in het verleden mee te maken hebben gehad zijn vaak dezelfde als waar de starters nu mee worden geconfronteerd. Calvijn liet in Amersfoort de praktijk aan het woord bij monde van drie leerlingen, die enthousiast en welbespraakt hun verhaal deden.
 
Veel samenwerkingspartners in Amersfoort
Er zijn veel samenwerkingspartners op de bijeenkomst in Amersfoort afgekomen. Er waren scholen en instellingen met ver ontwikkelde plannen die in een workshop of spreekuur gerichte informatie kregen. Op de informatiemarkt waren verschillende organisaties die de scholen en instellingen adviseren, ondersteunen en begeleiden bij hun inspanningen om tot een doorlopende leerlijn te komen.
 
Geslaagde dag
Veel informatie, kennis en ervaringen rijker kunnen de deelnemers nu aan de slag met de voorbereidingen voor hun experiment(en). OCW, ELI en DUO kijken dan ook terug op een geslaagde dag, die overigens uitstekend werd verzorgd door de leerlingen van het Leerhotel.
 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies