Nederlandse scholen zouden leerlingen onder meer individueler moeten ondersteunen in het maken van keuzes in hun schoolloopbaan om sociale ongelijkheid op latere leeftijd te voorkomen. Dit concludeert NWO-onderzoeker Charlotte Büchner in haar onderzoek naar de relatie tussen onderwijs en sociale verschillen.
De sociale achtergrond van kinderen heeft effect op de onderwijskeuzes die zij maken en op hun schoolprestaties. Promovenda Charlotte Büchner bestudeerde verschillende groepen leerlingen om te bezien in hoeverre sociale en cognitieve factoren invloed hebben op het opleidingsniveau en de arbeidsmarktpositie van jonge mensen. Zij onderscheidde daarbij ongelijkheid die voortkwam uit keuzes die kinderen maken en ongelijkheid die te maken heeft met prestaties.
Büchners studie toont aan dat professionele begeleiding en advies tijdens de schoolloopbaan sociale verschillen kunnen verminderen. 'Begeleiding en advies kunnen worden aangevuld met herhaalde prestatietoetsen in latere schooljaren om fouten in onderwijskeuzes te verminderen. Toetsen kunnen helpen in de professionele begeleiding en de individuele beslissingen van leerlingen gedurende de hele schoolloopbaan aan te passen. Zo worden onderwijsbeslissingen van studenten mogelijk minder afhankelijk van de familieachtergrond.'
bron: www.nwo.nl