Platform Profiel Actueel

Rosenmöller van VO-Raad: structuur moet leerling volgen, niet andersom!

20 mrt 2014 | Nieuws

VO-raad: snelle modernisering van het onderwijs hard nodig

Inspectiekader moet afscheid nemen van eenzijdige kijk op cijfers

Als het aan de VO-raad ligt, wordt afscheid genomen van het huidige inspectiekader. Dat focust zich namelijk te eenzijdig op cijfers en de cognitieve kant van het onderwijs. Dat stelde Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad in zijn toespraak voor het zevende VO-Congres in Nieuwegein.
Het is een van de uitkomsten van de VO2020-tour die de VO-raad afgelopen weken organiseerde. Tijdens de tour sprak de sectororganisatie met bijna vijfhonderd bestuurders en schoolleiders en ruim veertig docenten over de toekomst van het onderwijs.
Snelle modernisering van het onderwijs is volgens de sector hard nodig om aan te sluiten bij ontwikkelingen in de maatschappij en de individuele behoeften van leerlingen. “Het onderwijs moet zich veel meer dan tot nu toe richten op wat maatschappelijk nodig en wenselijk is”, aldus Rosenmöller. “Onze taak is leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst en die toekomst kennen we maar ten dele. Daarom is ons pleidooi: houd het onderwijs breed, kennis en vaardigheden, dus.”
Vaardigheidsdiploma
De focus ligt volgens de sector nu te eenzijdig op de cognitieve kant. Paul Rosenmöller: “Goed onderwijs is niet het hoogste diploma. Het is veel meer dan die acht of negen cijfers waarmee je de school verlaat. Het gaat ook om het ontwikkelen van vaardigheden als creativiteit, ondernemerschap en sociale vaardigheden. En dat moet nadrukkelijker tot zijn recht komen. Wat ons betreft, verlaat daarom elke leerling het VO binnenkort met een diploma voor de cognitieve vakken én een document waarin inzicht wordt gegeven in de opgedane vaardigheden en de verrichte activiteiten, binnen en buiten de school. Een soort vaardigheidsdiploma dus.”
De structuur moet de leerling volgen en niet andersom
In het huidige systeem volgt de leerling nog te vaak de structuur, terwijl de structuur de leerling zou moeten volgen. “Leerlingen worden nu gewaardeerd op het niveau van hun zwakste vak. De leerling en het ontwikkelen van zijn of haar talent moet veel centraler komen te staan. Flexibiliteit in leerroutes is dan ook zeer gewenst”, aldus Rosenmöller. “En het toezichtkader moet streng zijn op hoofdlijnen, maar voor het overige vooral stimulerend werken. Laat het aan de individuele school hoe ze het ‘hoe’ invullen.”
VO2020-tour: basis voor het sectorakkoord
De VO-raad organiseerde de VO2020-tour om samen met het veld tot een gedeelde visie op het onderwijs van de toekomst te komen. Tijdens alle 17 bijeenkomsten waren de centrale vragen: hoe kunnen we ons goede onderwijs nog beter maken en de talenten van alle leerlingen optimaal ontwikkelen? De verkregen input dient als basis voor het sectorakkoord dat de VO-raad met OCW gaat sluiten over prestaties en besteding van middelen.
Moderniseren in een snel tempo
De sector wil zelf de regie nemen over de moderniseringen in het onderwijs. En als het aan diezelfde sector ligt, worden die moderniseringen nog liever vandaag dan morgen doorgevoerd. Paul Rosenmöller: “De ervaring leert dat veranderingen in het onderwijs heel langzaam gaan. Dat moet absoluut anders. De afsluiting van de tour is een mooi moment om keuzes te maken en knopen door te hakken. Zeker nu we aan de vooravond staan van het sluiten van een sectorakkoord."

 

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies