ROC van Twente start met ingang van vandaag met een MOOC; een Massive Open Online Course. De cursus is gericht op het inzetten van social media als marketingtool binnen ondernemerschap. Deze MOOC is dan ook bedoeld voor startende ondernemers, zzp’ers en freelancers, maar tevens voor studenten die een eigen bedrijf willen starten. ROC van Twente is hiermee één van de eerste ROC’s in Nederland die een eigen MOOC heeft ontwikkeld.
Voordelen en inhoud MOOC
Een MOOC is openbaar, voor iedereen beschikbaar en in eigen tempo en op zelf gekozen momenten te doorlopen. De MOOC van ROC van Twente neemt gemiddeld 10 uur in beslag. De online cursus bestaat uit 8 modules over verschillende sociale media. Het vraagt om actief leren door de diverse (reflectie)opdrachten, quizzen en discussiefora. In de MOOC komen onder andere de volgende onderwerpen voorbij: wat zijn sociale media, wie is je doelgroep, wat is je communicatieboodschap en welke sociale media gebruik je daar dan voor? Vanzelfsprekend komt het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter en LinkedIn aan de orde en is er een module over online reputatiemanagement. Als deelnemer word je gevraagd actief te zijn; je bent elkaars sparringpartner en klankbord.
Nieuw in ROC-land
In de Verenigde Staten zijn MOOC’s een bekend begrip. Veel universiteiten, maar ook commerciële instellingen en community colleges hebben verschillende MOOC’s. Ook in Nederland raakt de MOOC steeds bekender, o.a. in het hbo en op universiteiten. Omdat het een interessante tijd is om te starten met ondernemen en kennis van sociale media een goed uitgangspunt is om je te onderscheiden met je bedrijf, heeft een aantal enthousiaste collega’s van het ROC van Twente de handen ineen geslagen om een MOOC te ontwikkelen op het gebied van sociale media en marketing.
Ontwikkelaars enthousiast
De ontwikkelaars Sebastiaan Terpstra, Eva Boswinkel en Gijs Adams zijn erg enthousiast over dit project. “Online leren wordt steeds belangrijker, we kunnen en willen tegenwoordig overal informatie vandaan halen en met elkaar delen”, aldus Eva Boswinkel. Sebastiaan en Gijs vullen aan: “met de kennis die wij als ROC van Twente in huis hebben, kunnen we mensen ondersteunen in hun ondernemerschap. Om dit in de vorm van een MOOC te doen was al langer een ambitie”.
Bron: ROC van Twente