Platform Profiel Actueel

Promotiestudie: invloed lerarenopleiding op werkplekleren is beperkt

16 apr 2014 | Nieuws

Leraren in opleiding brengen zo’n veertig procent van hun studietijd door in een school. Ze krijgen daar begeleiding van zowel lerarenopleiders van hun opleiding als van leraren die op de betreffende school werken. Krijgen leraren in opleiding de juiste begeleiding bij dit werkplekleren? Op dit onderwerp promoveert lerarenopleider Chris Kroeze op woensdag 23 april bij de Tilburg University. 

 

Het promotieonderzoek laat zien dat afspraken tussen scholen en lerarenopleidingen in het voortgezet onderwijs niet leiden tot een uniforme praktijk van begeleiding. Begeleiders zijn vrij te kiezen uit verschillende ideeën over begeleiding. Daardoor is een stage soms meer gericht op het leren werken in de specifieke school dan op het opleiden voor de hele breedte van het beroep. 

 

De lerarenopleiding kan het leren in de school maar beperkt beïnvloeden. Om te voorkomen dat de kwaliteit van leren op een opleidingsschool van toeval afhangt is professionalisering van begeleiders op de werkplek van groot belang. Ook zou het werkplekleren niet afhankelijk moeten zijn van een voldoende klik tussen leraar in opleiding en begeleider. 

 

Chris Kroeze is onderzoeker en lerarenopleider bij het Instituut voor Leraar en School van de HAN. De titel van zijn proefschrift is „Georganiseerde begeleiding bij Opleiden in de School”. De promotie vindt plaats op 23 april om 10:15 in de aula van Tilburg University. Promotoren zijn prof.dr. Rob Poell en HAN Lector prof.dr. Loek Nieuwenhuis. Han Lector dr. Ruud Klarus is co-promotor.
 

bron: HAN

 
 

 
Meer over
 
Leraar Vrouwelijke Onderwijs Vrouw Student Mensen, BlueOlive, CC0.jpg
30 jul 2015

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

Lerarenopleidingen staan voor een grote opdracht

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies