Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

Profiel-onderzoek: Ruim de helft werknemers mbo ervaart te hoge werkdruk

25 sep 2012 | Nieuws

Meer dan de helft van de werknemers in het mbo ervaart een te hoge werkdruk. Vooral de continue veranderingen op het werk en de (wan)organisatie van de school zijn daar debet aan. Docenten en leidinggevenden maken structureel minstens 25 procent aan overuren. Toch blijven ze trouw aan hun vak en hun school. Men kan er hun ei goed in kwijt. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Profiel onder het middenkader in het middelbaar beroepsonderwijs. In de Profiel-uitgave van september wordt het onderzoek uitgebreid beschreven.


Een docent schrijft: De werkdruk is enorm toegenomen. Gaf je een paar jaar geleden nog 16/17 uur les bij een 0,5 aanstelling, nu is dat rustig 22/23. Dat is dan exclusief alle overleg, eindeloze administratie, dossiervorming, examenellende, stagetoestanden, rugzakleerlingen, oudercontacten, bemoeienis met jeugdzorg, schoolmaatschappelijk werk, politie, reclassering, leerplichtambtenaar, zorgcoördinatie, projectbureau taal en rekenen, overleggen COE en nieuwe ingedikte leerlijnen. Ik wil ook graag mijn vak bijhouden, collega's spreken en vooral leerlingen horen en zien. Ik hou van mijn werk, maar het is inmiddels ernstig onderbetaald en de balans werk-privé is al jaren zoek.


Veel docenten zullen zich hierin herkennen. Uit onderzoek van Profiel blijkt dat vooral deze beroepsgroep een hoge werkdruk ervaart. Maar liefst 43 procent van de docenten die de enquête invulden scoort een 9 of hoger op de stelling 'Ik ben erg druk op mijn werk', waarvan . Bijna 30 procent scoorde hier zelfs maximaal met het cijfer 10.

Het onderzoek is in opdracht van Profiel Producties BV in juni uitgevoerd door Prosu Datamarketing in Dronten en geanalyseerd door communicatie- en onderzoeksdeskundige Lisanne Andeweg. Profiel wil op regelmatige basis onderzoek naar dit thema doen.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies