Vakkundig docentschap beroepsonderwijs - voor een duurzame samenleving

1920_edexfeatured1.jpg

Powered by Fontys - Educational Design Expedition voorziet in behoefte

29 jan 2020 | Nieuws

Docenten en andere onderwijsmensen uit heel Nederland maakten deze week in Eindhoven met elkaar ‘nieuw onderwijs’, tijdens de derde EDEX. Educational Design Expedition – powered by Fontys groeide in drie jaar tijd uit van 60 naar 150 deelnemers en lijkt daarmee in een behoefte te voorzien.

Marlou en Maud zijn twee van die deelnemers, beiden werkzaam bij ROC Ter Aa in Helmond. Leerzame lessen leerden zij, naar eigen zeggen. Met name van de bijeenkomst met studenten van het mbo en hbo, die dinsdag was gepland. “We merkten dat we ons programma veel te veel dichttimmeren”, zegt Marlou. “In onze reader is bijvoorbeeld helemaal uitgewerkt wat de student moet doen, maar zij gaven aan dat ze daar juist lui van werden, omdat ze dan zelf weinig hoefden na te denken”, vertelt Marlou.

Waan van de dag
In hun school wordt al gewerkt met moderne onderwijsvormen; studenten krijgen challenges. Maar er zijn volgens de twee docenten nog flinke stappen te maken. “In de waan van de dag kom je vaak niet aan vernieuwing toe, daarom zijn deze dagen goed”, aldus Marlou. Dat vinden ook de mbo-docenten Xander en Koen van Curio uit West-Brabant. “Er is binnen het mbo een enorme Xander en Koen wens om te vernieuwen”, aldus Xander. Ook bij hen worden al nieuwe onderwijsvormen gebruikt, maar het is nog een zoektocht naar het precieze hoe en wat.  “We willen dat de studenten zelf kunnen bepalen welke rol ze het beste in een projectgroep kunnen innemen. Maar daarvoor moeten ze inzicht hebben in waar ze staan in hun ontwikkeling”, vertelt Xander. “We kwamen erachter dat we bepaalde fasen niet benutten in het traject waarin dat mogelijk zou zijn”, aldus Koen.

Rol van coach
Weer een heel ander probleem tackelen Renée en Femke, eveneens van Curio. Zij zijn beiden werkzaam voor de opleiding Juridische Hulpverlening. Femke: “Wij werken met een maatwerkklas met daarin 40 studenten met compleet verschillende achtergronden.” Deze diversiteit roept veel vragen op. “Ze moeten naar hetzelfde diploma, maar we willen ook ieder individu op maat bedienen. Het gesprek dat wij hadden Renée (l) en Femkemet Fontys-studenten hierover hielp ons. Zij wezen ons bijvoorbeeld op de belangrijke rol van de docent, die meer coach moet zijn en dat studenten ook elkaars werk kunnen beoordelen.”

Voor het hele artikel klik hier

Bron: https://bron.fontys.nl/

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies