Platform Profiel Actueel

Peer tutoring met behulp van Facebook effectief tijdens BPV

10 mrt 2014 | Nieuws

Peer tutoring met behulp van Facebook effectief tijdens BPV
'Peer tutoring' in combinatie met Facebook heeft een positief effect op de beroepspraktijkvorming in het mbo. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek aan de opleiding Verpleegkunde van de UtrechtseZorgacademie van MBO Utrecht. Peer tutoring in het onderwijs is niet nieuw. Het wordt als positief ervaren en bovendien geven betrokkenen aan er van geleerd te hebben. De inzet van social media is wel nieuw. En naar nu blijkt veelbelovend. Met de inzet van Facebook kan samenwerkend leren plaatsvinden zonder dat studenten elkaar 'face tot face' hoeven te ontmoeten. Het onderzoek vond plaats in het kader van een masterstudie door Astrid Schat, docent en onderwijsontwikkelaar aan de academie.

 

De bol-studenten van de Utrechtse Zorgacademie van MBO Utrecht ervaren het doorlopen van de stage als zwaar. Ze vertelden dit in informele gesprekken en hun uitspraken worden bevestigd door de JOB-monitor (2012). Met name het tekort aan begeleiding vanuit school wordt als een probleem ervaren. Slechts 36 procent is tevreden over de begeleiding. Stagiairs vinden de BPV mede zwaar omdat het op veel opleidingen vrij geïsoleerd van de rest van de opleiding plaatsvindt. Hierdoor is datgene wat tijdens de BPV gebeurt, nauwelijks voorwerp van bespreking op school. Zou Facebook ingezet kunnen worden in een traject van peer tutoring? Zo kan de begeleiding en onderlinge communicatie immers plaatsvinden zonder dat studenten elkaar face-to-face hoeven te ontmoeten. De tutee kan direct via Facebook een hulpvraag plaatsen en hoeft daar niet mee te wachten.

 

Een verslag van het onderzoek staat in de Profiel-uitgave van maart 2014.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies